Konverteringsoptimalisering (CRO) og A/B testing

Nettstedet ditt mister besøkende og kunder hver dag. Ofte er dette helt unødvendig.

Noen kunder trengte kanskje mer visuelt innhold for å bestemme seg for et kjøp. Andre savnet kanskje tydeligere produktinformasjon, og gav opp da de ikke fant det.

Noen forstod kanskje ikke helt hvordan nettbutikken din virket, og forlot produktene de ville kjøpe i varekurven. Andre så kanskje ikke det gode tilbudet, og fikk derfor ikke det ekstra dyttet som kunne ha ført til et kjøp.

Ved hjelp av konverteringsoptimalisering og A/B-testing, kan vi tette igjen de hullene på nettstedet ditt som lekker penger hver dag. Dette gjør vi gjennom å bruke informasjon fra de riktige kundene, for slik å forbedre nettstedet ditt og øke salget.

Hva er konverteringsoptimalisering (CRO)?

Konverteringsoptimalisering handler om å få så mange av dine besøkende som mulig til å konvertere «Konvertering» kan bety ulike ting i ulike sammenhenger. I dagligtalen betyr det som regel å forvandle en besøkende til en kunde. Egentlig handler det imidlertid om å få en besøkende til å gjøre det man vil at den skal gjøre i en spesiell situasjon. Det kan like gjerne handle om å registrere seg for et nyhetsbrev eller om å laste ned en app, som om å kjøpe et produkt.

Konverteringsoptimalisering forkortes ofte til CRO etter engelsk «conversion rate optimization»
 

A/B-testing: Det viktigste verktøyet innen CRO

Den vanligste og viktigste metoden for konverteringsoptimalisering er å benytte A/B-tester. A/B-testing går ut på å se hvilke av flere muligheter som er mest effektive.

A/B-testing på et nettsted utføres ved at man velger ut to versjoner av et nettsted, på et sted hvor man vil at den besøkende skal foreta en bestemt handling, for eksempel gjøre et kjøp. I løpet av en bestemt tidsperiode vises versjon A for halvparten av de besøkende, mens versjon B vises for den andre halvdelen.

Mens testen pågår, samler du inn data fra virkelige besøkende, og kan tydelig registrere hvilken av sidene som konverterer best.

data science.jpeg

Hvorfor trenger vi CRO?

Konverteringsoptimalisering er nødvendig for å sikre et effektivt nettsted og en lønnsom bedrift.

CRO er arbeidet med å gjøre besøkende om til kunder og kunder til ambassadører. Alt dette fører til økte inntekter og økt avkastning.

A/B-tester er en svært hensiktsmessig tilnærmingsmetode for å øke konvertering, da du finner de designløsningene som gir best resultat.

Å arbeide aktivt med CRO og A/B-testing innebærer at man aldri tar noe for gitt. Du får et begrunnet utgangspunkt for alle beslutninger, og får metodene, verktøyene og prosessene som trengs for stadig å forbedre produktene og tjenestene dine.

CRO og A/B-testing hos Ateles

Hos Ateles får du konverteringsoptimalisering som tar bedriften din til neste nivå.

Vi hjelper deg med å identifisere problemområder og forbedringsmuligheter i designet ut fra hvordan kundene oppfører seg på nettstedet. Vi finner ut hvor på nettstedet dere taper kunder, og prioriterer hvilke innsatser som bør gjøres.

Hypotese – testing – optimalisering – repetering

Vi lager hypoteser med utgangspunkt i det mest konverterende designet. Senere verifiserer vi dem gjennom A/B-tester. Hypotesene våre lages med utgangspunkt i kundeatferd, datainnsamling, designpraksis og kognitiv psykologi.

Vi genererer A/B-tester, forbedrer nettstedet ditt og kommer med forslag til nye A/B-tester. På den måten har dere skapt en god sirkel for konverteringsoptimalisering, som over tid gir en svært konkurransedyktig nettbutikkløsning.

Det er enkelt å velge design basert på riktige data. Vi lover deg at det lønner seg.

 
 

Er du intressert i å vite mer?

Kontakt Kristoffer Hellesmark på kristoffer.hellesmark@ateles.no eller +47 94 17 40 62, alternativt, legg igjen kontaktinformasjonen din med melding i skjemaet nedenfor, så tar vi kontakt med deg så snart som mulig. 

Håndtering av personopplysninger *