Forvalt din webtrafikk på en god måte – og øk konverteringen 

photo-1448387473223-5c37445527e7.jpeg

Å selge til nye kunder er vanskeligere enn å selge til eksisterende kunder – slik har det alltid vært. Men det som mange ikke vet er at det også er mye dyrere å få ny trafikk til nettstedet enn å øke konverteringen til de besøkende du allerede har. Her er noen anbefalinger om hvordan du håndterer de eksisterende besøkende på en god måte. 

Hvert år øker konkurransen om din e-handel ettersom nye nettbutikker fortsetter å dukke opp - samtidig blir det dyrere å drive trafikk til nettstedet. Derfor er det viktig å jobbe for å øke konverteringen av eksisterende besøkende, i stedet for å øke trafikken. Det første du må gjøre er å sørge for at trafikken som faktisk kommer inn, er god trafikk. Vær nøye i markedsføringen og lov aldri å love noe som du ikke kan holde. Hvis nettstedet ikke står til forventningene, vil det reflekteres i resultatene. Det er ikke nok for deg å ha en million besøkende, hvis bare 1% konverterer! 

Synkroniser målene for markedsavdelingen og nettbutikken 

Et viktig aspekt ved dette er å sikre at markedsavdelingen og nettbutikken har en kontinuerlig dialog om hvordan trafikken faktisk konverterer - ikke bare hvor mange det er. Arbeidet stopper ikke når besøkende har gått inn på nettstedet. Et stort antall besøkende er ikke et mål i seg selv, men i stedet må målet være å få de besøkende til å konvertere. En konverteringsfrekvens på 3% av en halv million besøkende er alltid mer enn 1% av en million. Dette er enkel matematikk, og viser betydningen av at markedsavdelingen og e-handelen jobber med felles mål!

Gi svar på siden – innen spørsmålet dukker opp 

En viktig sak for å beholde de besøkende på siden er å sørge for at den får svar på eventuelle spørsmål på rett sted. Det skal ikke være nødvendig for den besøkende å finne et telefonnummer å ringe, chatte eller måtte gå til FAQ-siden din for å finne ut hva man lurer på. Eventuelle spørsmål skal besvares på siden, direkte i kundens feed. For noen besøkende i en nettbutikk, er forutsetningen for kjøp en god løsning på frakt og levering. Sørg for å svare på dette tidlig - kunden skal ikke behøve å legge varer i handlekurven og gå til kassen for å få vite at fraktprisen er 79,-

Et annet viktig element for selgeren av klær er en god størrelsesguide. Størrelsene S, M og L er forskjellige fra person til person – og fra butikk til butikk! Ha en tydelig veiledning tilgjengelig direkte på produktsiden. Det er også viktig å vurdere returpolicy, noe som har begynt å bety like mye for kunder som frakt; hvordan gjøres det, hva koster det eller er det gratis? Et spørsmål som i mange tilfeller kan være avgjørende for et kjøp.

Analyser besøkenes adferd, og optimaliser på bakgrunn av det

Den viktigste tilnærmingen for å sikre at trafikken på nettstedet ditt gir best mulig resultat, er å jobbe med konverteringsoptimalisering, bruke beste praksis og gjennomføre pågående tester på nettstedet. Dette vil vise hvilke alternativer og designløsninger som fungerer best og appellerer til de fleste besøkende. Ved å samle statistikk om hvordan de besøkende opplever nettstedet, og samle inn data om all aktivitet som skjer, finner du ut hvordan du bør optimalisere. Arbeid med verktøy for A/B-tester, for eksempel Google Optimize. Vektøy som Hotjar gir deg svar på hvor de besøkende klikker, og finn ut hva som er det fremste på nettstedet ditt med fem sekunders testing. Analyser adferden for å få svar på hvordan kundens faktiske kundereise ser ut - og optimaliser basert på dine mål.

Ateles ConsultingCRO