Har du kontroll på konverteringsoptimalisering? 

photo-1532685274648-71618a3b66c7.jpeg

Konverteringsoptimalisering eller CRO (conversion rate optimization) er det viktigste verktøyet du som e-handler har for å kontinuerlig konvertere flere og flere besøkende til kunder. Her er en rask introduksjon til konverteringsoptimalisering! 

Hva innebærer konverteringsoptimering? 

Konverteringsoptimalisering på et nettsted handler om å få så mange besøkende som mulig til å bli kunder. Fokuset er ikke på å øke trafikken til nettstedet - men å optimalisere brukeropplevelsen og påvirke den besøkende slik at han eller hun konverterer. Konverteringen inkluderer alt fra å registrere seg for nyhetsbrev, laste ned en app eller kjøpe et produkt. Optimalisering betyr i sin tur at det er så enkelt som mulig for de besøkende å faktisk gjøre hva du vil de skal gjøre - for å oppnå dine forretningsmål. 

Hvorfor trenger jeg optimere konverteringen i min ehandel?

Å konverteringsoptimalisere handler om å forvalte trafikken på nettstedet ditt på riktig måte, for å øke salget i det lange løp. For hvert år blir det dyrere å drive trafikk til nettstedet ditt - da kostnaden for markedsføringstiltak som for eksempel Adwords stadig øker. Derfor er det mye mer ressurskrevende og ineffektivt å prøve å øke antall besøkende til et nettsted, i stedet for å ta vare på de som allerede er der. Hvis konverteringen økes fra 2% til 3%, er det for eksempel verdt mye mer enn om trafikken til hele nettstedet øker med 20%. Små endringer i konverteringsfrekvensen har en utrolig stor effekt på salget! 

Konverteringsoptimalisering er nødvendig for å sikre både en effektiv og lønnsom nettside, og fornøyde besøkende. Å konvertere flere besøkende til kunder fører til økte inntekter og fortjeneste. Å arbeide aktivt med konverteringsoptimalisering gir deg også tilgang til omfattende statistikk og informasjon om hvordan de besøkende beveger seg og agerer på nettstedet ditt, noe som vil hjelpe deg i den videre utviklingen av dine produkter og tjenester. 

Hvordan setter jeg i gang? 

Den vanligste tilnærmingen til konverteringsoptimalisering i nettbutikken eller nettstedet er å kontinuerlig utføre A/B-tester. A/B-testing handler om å sette flere løsninger opp mot hverandre, for så å se hvilken som er mest effektiv. Dette er en svært effektiv måte å øke konvertering på, da du finner designløsninger som gir de beste resultatene. Det kan være å teste forskjellige varianter av tekster på en knapp, plassere bilder på forskjellige steder, eller teste skjemaer der feltene er forskjellige. For det meste A/B testes to alternativer løsninger samtidig på et nettsted, hvor versjon A vises til halvparten av besøkende, og versjon B for den andre halvdelen. Under testen samler du data fra besøkendes oppførsel på nettstedet ditt, og kan tydelig måle hvilke alternativer som fungerer - og konverterer! - best.