Gi bedre kundeservice med en god FAQ

FAQ - CAG Ateles

Å tilby god kundeservice er av største betydning for å skape en god kundeopplevelse og få tilbakevendende netthandelskunder. En FAQ er en tids- og kostnadseffektiv måte å gi kundene dine god service og svare på spørsmål de måtte ha, om selskapet og dine produkter eller tjenester. FAQ står for Frequently Asked Questions. På en FAQ-side samler du og gir svar på de vanligste spørsmålene som dine besøkende stiller til kundeservice.

 

Noen fordeler med en FAQ er:

– Det frigjør tid fra kundeservice

– Besøkende får raskere svar

– Er bra for søkemotoroptimaliseringen

– Kan påvirke konverteringen positivt ettersom besøkende kan ta mer informerte kjøpsbeslutninger

– Kan gi flere fornøyde kunder som ønsker å komme tilbake

  

4 ting å tenke på for å lage en velfungerende FAQ

1. Gjør det mulig å søke etter nøkkelord

En stadig mer vanlig måte for forbrukere å finne informasjon online, er å søke etter den. Sørg derfor for at din FAQ har en søkefunksjon der den besøkende raskt kan legge inn nøkkelord, for eksempel frakt, retur eller lignende. Det gir en mye bedre kundeopplevelsen når den besøkende ikke trenger å bla gjennom en lang liste med spørsmål for å finne svaret de leter etter. Vi anbefaler også at treffresultatene rangeres med de mest populære på toppen, da de sannsynligvis er de mest relevante.

 

2. Oppdater FAQ regelmessig

Sørg for at FAQ-en inneholder de vanligste spørsmålene dine besøkende stiller i stedet for det du tror de burde vite om nettstedet ditt og produktene dine. Husk at de som besøker FAQ som regel vil ha svar på et spesifikt spørsmål og da er det viktig at de enkelt kan finne svaret på akkurat det spørsmålet. Vi anbefaler at du vurderer følgende:

 

Legg til nye spørsmål

Følg opp hvilke spørsmål som ofte stilles til kundeservice som FAQ'en ennå ikke svarer på, og legg til nye spørsmål om nødvendig. Husk også at enkelte spørsmål stilles oftere i spesielle perioder som før jul og andre høytider, så det kan være verdt å ta en ekstra titt på FAQ for å sikre at informasjonen er relevant og oppdatert.

 

Gjør eksisterende spørsmål tydeligere fortløpende

- Følg opp via kundeservice hvilke oppfølgingsspørsmål som kommer fra kundene og hva annet de eventuelt ønsker å vite direkte i FAQ for å få et så uttømmende svar som mulig.

- Skriv i et enkelt språk som den besøkende kan identifisere seg med og forholde seg til.

- Ha klare og logiske kategorier for å dele innholdet for å lette å finne riktig spørsmål og svar.

– Bruk gjerne bilder eller videoer der det gjør det lettere for leseren å ta til seg informasjonen.

 

Slett ubrukte spørsmål

En unødvendig lang FAQ er plagsom både for den besøkende som skal lese den, og for deg å underholde. Prøv å tenke kort og konsist og fjern fortløpende spørsmål som ikke brukes av besøkende eller som ikke lenger er relevante.

 

3. Søkemotoroptimaliser teksten

En velskrevet FAQ er en gullgruve for søkemotorene som ser på denne typen sider som høy kvalitet. Siden FAQ-sider bidrar til å skape en bedre kundeopplevelse ved å gi kundene dine verdifull kjøpsinformasjon, vil de ha en positiv innvirkning på din ranking, hvis de er utformet riktig i henhold til tipsene i denne veiledningen.

 

4. Gjør det enkelt å kontakte kundeservice

Selv om du kontinuerlig jobber med å holde FAQ oppdatert, er det nesten umulig å forutsi alle spørsmål kundene dine måtte ha. Derfor er det viktig at FAQ-siden gir besøkende tydelig informasjon om hvordan de kan komme i kontakt med deg via for eksempel telefon eller e-post for ytterligere spørsmål eller for å få mer informasjon.

Lykke til med å forbedre kundeservicen på e-handelssiden din gjennom en god FAQ. Hvis du har spørsmål om hvordan vi har det, er du hjertelig velkommen til å kontakte oss i CAG Ateles.

Ateles Consulting