Sjekkliste for høstens salgsperiode

Salgsperiode - CAG Ateles

 Årets store salgssesong nærmer seg, perioden som vanligvis er en av de morsomste i hele e-handelsåret! Det har imidlertid vært en tøff start for e-handelen i år. 2022 har vært preget av pandemiske effekter, krigen i Ukraina, skyhøy inflasjon, renteøkninger og forestående resesjon. Hvordan den globale situasjonen vil påvirke forbrukernes kjøpekraft i løpet av årets siste kvartal, som er en viktig salgsperiode for e-handel, gjenstår å se.

For å kunne stå opp mot konkurransen, er det av største betydning å forberede seg nøye og i god tid før salgsperioden. Derfor har vi laget en sjekkliste over noen av de tingene som vi synes er viktige å tenke på.

 

1. Sett en strategi for hele salgsperioden

o Se hele perioden fra Singles Day 11/11 til og med romjulssalget som en lang sammenhengende periode, og sett opp en strategi for hvordan du skal jobbe med eventuelle kampanjer.

o Å gå ut med et bredt tilbud på hele sortimentet driver omsetningen godt, men treffer også marginen hardt. Kan du kjøre kampanje på en ny serie, eller trenger du å få ut eldre? Tenk på hvordan din bedrift skal håndtere kampanjene ut fra de forretningsbehov du har. Beregn effekten på nøkkeltallene du ønsker å oppnå i god tid for å føle deg trygg på din strategi.

o Hold deg til din strategi, men hold øye med hva konkurrentene gjør og bruk det som grunnlag for neste års kampanjer sammen med analyser av årets strategi.

 

2. Optimaliser siden – nå er tiden inne

o Konkurransen om trafikken er hard, og du får ikke en sjanse nummer to til å konvertere de besøkende som kommer til nettstedet ditt. Sørg for at du kan håndtere stormen av besøkende ved å lastteste nettstedet om nødvendig, og fokuser da på å teste samtidige besøkende.

o Test og tidsinnstill kampanjer for å være sikker på at alt fungerer når det gjelder (f.eks. for Black Friday gjelder klokken 00.00).

o Vis gjeldende priser direkte. Du vil se best effekt på kampanjene hvis du oppdaterer prisene direkte i kategoriene i stedet for et generelt fradrag i kassen. Sørg for at du følger EUs nye prisdirektiv fra 1/9 20022 og oppgi, tillegg til ordinær pris, også produktets tidligere laveste pris fra de siste 30 dagene.

o Jobb strategisk med oppsalg og krysssalg av fullmarginprodukter for å øke gjennomsnittlig ordreverdi og margin på konverteringene som gjøres i forbindelse med kampanjene du kjører.

o Hvis noe går galt, er det viktig å ha beredskap i form av støtte både internt og fra dine samarbeidspartnere. Planlegg i god tid og fordel ressurser med alle involverte slik at de er tilgjengelige for deg.

 

3. Skap tydelighet i kommunikasjon og tilbud

o Ha et klart budskap i alle kanaler - støyen er så stor, så ikke gjør det for komplisert! For Omnikanal-selskaper anbefaler vi å ha de samme tilbudene på tvers av kanaler for å skape klarhet og gjenkjennelse.

o Ikke glem dine mest lojale kunder i salgsperioden. Behandle dem som VIP-er og tilby prioritert tilgang til for eksempel Black Friday noen timer tidligere.

o Lag en detaljert kommunikasjonsplan for både kjøpte og eide kanaler, for eksempel egen side, sosiale medier etc. for å maksimere og optimalisere trafikken. Ganske enkelt, når skal du kommunisere hva og hvor?

o Bruk gjerne bevegelig materiale da det engasjerer og muliggjør differensiering av kommunikasjonen.

o Sett opp en SEO-optimalisert Black Friday-side i god tid for å ha en relevant landingsside for de interesserte (f.eks. via søk) og bedre plassering når det gjelder som mest.

o Invester mer høyt oppe i salgtrakten før salgsperioden og deretter på de største dagene, f.eks. Black Friday, bruk remarketing for å konvertere de tidligere besøkende.

o Ha en plan for reaktivering av de som viser interesse i salgsperioden, det er en gyllen mulighet til å få inn leads som du så kan konvertere til tilbakevendende kunder gjennom CRM-arbeid.

 

4. Sørg for at logistikk og kundeservice kan håndtere det økte presset

o Sørge for tilstrekkelig volum av sortimentet du har valgt å kampanje med, både når det gjelder bredde og dybde.

o Gi kundene riktige leveringstider! Vil bestillingene deres ta lengre tid enn vanlig på grunn av høyt press? Planlegg din interne kapasitet, gå i dialog med transportøren din og vær tydelig overfor kundene når de mottar bestillingene sine, skap en god handleopplevelse hele veien.

o Salgsperioder krever mer av kundeservice, flere bestillinger fører til flere saker. Se gjennom bemanningen og vær tilgjengelig for kundene dine når presset er på sitt største, både på onsite via chat når de skal handle, og ved spørsmål etter at de har handlet.

 

5. Nyt at forberedelsene dine har effekt på salget!

Ateles Consulting