Søkemotormarkedsføring (SEM)

Å utnytte de digitale kanalene til det fulle er en nødvendighet dersom du vil være konkurransedyktig innen ditt felt. Korrekt utført blir søkemotormarkedsføring (SEM) en viktig del av din bedrifts digitale nærvær, og en faktor som bidrar sterkt i kommunikasjonen av den totale merkevareopplevelsen.

Ryddige, smart gjennomførte og optimaliserte SEM-kampanjer blir en effektiv kanal for bedriften din. En kanal som tilbyr relevant trafikk, merkevarebygging og effektivt salg, samtidig som den helt enkelt gjør det lettere for kunder å finne produktene og tjenestene dine.

Hva er SEM?

Søkemotormarkedsføring, vanligvis forkortet SEM, etter engelsk «search engine marketing», innebærer annonsering i søkemotorer. SEM omfatter all betalt markedsføring via søk, som for eksempel Google, Bing, YouTube og relaterte plattformer som blant annet Google Display Network og Google Shopping.

SEM består først og fremst av annonser som vises i søkemotorenes søkeresultat. Annonsører legger inn bud på strategisk utvalgte søkeord som målgruppene deres bruker når de søker etter produkter eller tjenester. Deretter vises annonsene ved siden av det organiske, «fortjente» søkeresultatet. Søkeordannonseringen er basert på en pay-per-click (PPC) eller betal-per-klikk-modell, der du bare betaler for den trafikken som annonsen faktisk leverer.

SEM omfatter også flere ulike annonsetyper. Den vanligste annonsetypen er en tekstlink med beskrivelser som ligner et vanlig, organisk søkeresultat. Disse annonsene vises over og under det faktiske søkeresultatet. Det finnes også såkalte «product listing ads», som tilbyr et mer visuelt alternativ, og som kan inneholde bilder og informasjon som eksempelvis produktspesifikasjoner, pris og lagerstatus.

SEM.jpeg

Hvorfor trenger vi SEM?

Søkemotormarkedsføring er en rask og effektiv måte å nå målgruppen din på, akkurat når interessen deres er som størst. Du synes nøyaktig når de leter etter det du tilbyr.

I en digital kultur der vi krever stadig raskere resultater, fungerer SEM som en ekspressvei direkte til kundene dine – akkurat når de er som mest engasjerte i det du har å tilby, og mest mottakelige for budskapet ditt. Ingen annen markedsføringskanal gir samme presisjon når det gjelder å fange kundens interesse, noe som gjør SEM til en av de mest effektive markedsføringskanalene du kan bruke.

Hurtigheten i SEM er også en effektiv måte å øke ditt digitale nærvær på. Til forskjell fra SEO, som ofte bruker lang tid på å gi effekt, baseres synligheten din ved SEM først og fremst på hvor du vil synes, og hvor høyt du byr på de viktigste søkeordene dine. Det gjør at du kan begynne å konkurrere om klikkene med en eneste gang.

Ateles SEM-tjenester

Hos Ateles får du hjelp til å ta hånd om søkeannonseringen av noen av Sveriges mest erfarne og kompetente konsulenter. Vi hjelper deg med å finne en stabil strategi, gjennomfører planen og gir deg regelmessige og dyptgående rapporter om utfallet.

Hos Ateles får du maksimal konverteringseffekt ut fra forutsetningene dine og budsjettet ditt – uansett bransje, kompleksitet eller krav.

Vi treffer målgruppen din

Ved hjelp av interessedata og digitale trendanalyser kartlegger vi hvordan din primære målgruppe oppfører seg i søkeresultatet. Deretter utruster vi annonsene med treffsikre budskap, og tilpasser kanalen din for best mulig konvertering.


Strategisk annonsering

Fra et stort utvalg annonseringsmetoder velger vi en strategi som, med utgangspunkt i ditt budsjett og dine forutsetninger, gir deg best mulig resultat.


Kampanjeoptimalisering

En kampanje er ikke ferdig når den går live. Ved hjelp av kontinuerlige analyser og A/B-tester, sørger vi for at kampanjen vokser og forbedres over tid.


Analyse og rapportering

I løpet av prosjektets gang får du løpende personlig tilbakemelding om hvor effektiv annonseringen er. Regelmessige rapporter, analyseresultater og konklusjoner leveres frem til kampanjen er slutt.

SEM-opplæring

Vil dere arbeide med SEM internt? La oss øse av vår kunnskap! Vi hjelper dere med opplæring og coaching i SEM, som dessuten kan være spesielt tilpasset til akkurat deres bransje og deres egne aktive kampanjer.

 
 

Er du intressert i å vite mer?

Kontakt Kristoffer Hellesmark på kristoffer.hellesmark@ateles.no eller +47 94 17 40 62, alternativt, legg igjen kontaktinformasjonen din med melding i skjemaet nedenfor, så tar vi kontakt med deg så snart som mulig. 

Håndtering av personopplysninger *