Unknown.png
 
 

KINTO Share - Forretningskonseptet

Case - Kinto - 4.png

KINTO er et eget merke innen Toyota-konsernet hvor de tilbyr forskjellige typer smart og effektiv mobilitet. Gjennom KINTO går Toyota fra å vøre et bilfirma til å bli et et mobilitetsfirma med målet om å tilby en fleksibel og problemfri måte å forflytte seg på.

KINTO Share er den første av tjenesten som lanseres i Sverige og er basert på et nettverk av stasjonsbaserte biler med tilhørende parkering. Her kan kundene velge mellom et stort utvalg av elektriske hybridbiler og bare betale for tide og kjørelengde når de bruker bilen. Uten å måtte tenke på service, vask, parkering, trengselsavgift osv.

Da KINTO Share skulle lanseres i Sverige, fikk CAG Ateles i oppdrag å hjelpe til med onboarding av kunder- Sammen med Konto arbeidet vi med et tydelig fokus på å forklare tjenesten og gjøre det enkelt å registrere seg. Dette ble gjort ved å bygge et nettsted med fokus på brukeropplevelse, teknologi og vekst.

Onboarding

Gjennom hele prosjektet har CAG Ateles jobbet veldig nære Toyota og har hatt innsyn i prosjektets forskjellige deler og drevet et fullstendig agilt prosjekt. Et prosjekt der alle parter alltid har kunnet fokusere på det som har vært viktigst og lært oss underveis. CAG Ateles ansvarsområde har vært å bygge nettstedet som skal forklare hvordan KINTO Share fungerer og hjelpe brukere med å komme i gang og bruke tjenesten. Å skape en intuitiv og tydelig onboarding har vært sentral i hele utviklingsprosessen.

— Den store fordelen har vært at vi har kunnet tilby et helt team med ressurser innen UX, design, forretningsoptimalisering, tech-lead, løsningsarkitekt, utviklere med mer. Kinto er virkelig "custom build" fra første sekund og fullstendig bygget i henhold til kundens ønsker og vi fikk dermed også laget den optimale onboardingen for deres kunder.

Utfordringer

En stor utfordring for KINTO var at det allerede var flere lignende tjenester på markedet. Derfor ble det veldig viktig for CAG Ateles å hjelpe Kinto med synlighet og å nå ut med sin nye tjeneste på en god måte. I denne delen av prosjektet har arbeidet vært sterkt fokusert på SEO og SEM, og å danne en langsiktig plan for trafikk til tjenesten og vekst i antall brukere.

Teknisk sett har en av utfordringene vært antall integrasjoner som kreves for å samle all kundeinformasjon som kreves for å registrere brukere i tjenesten. Førerkortoppslag, kredittkontrollinformasjon og kredittkortregistrering er noen av delene teamet hjalp Kinto med å sy sammen i løsningen.

— Det har vært ekstremt spennende å få være en del av dette prosjektet, helt fra starten av, og se hele tjenesten vokse frem. Nå ser du Kinto-bilene på mange steder i Stockholm, og det føles veldig godt å se hvor bra KINTO-teamet har lykkes med lanseringen.

 
Case - Kinto - Tech.jpg

Tech

  • Enkeltsidig applikasjon med React & Gatsby

  • CMS, DAM og PIM i Pimcore

  • Integrasjoner på tredjepartssystem via Azure API Gateway

  • Integrasjon med CRM

 
Case - Kinto - Creative.jpg

Creative

  • Brukerreiser

  • Personas

  • "Lav og høy fi" -klikkbare prototyper

  • Kartlegging av brukeratferd

 
Case - Kinto - Growth.png

Growth

  • KPI-anmeldelse i “dashboard”

  • CRO-analyse

  • Live brukertest

  • Online brukertesting

 

Brukeropplevelse

Prosjektet startet med en workshop-serie sammen med Kinto for å utarbeide en visjon, mål, målgrupper og analysere og kartlegge forskjellige behov. Det har også vært stor fokus på å utvikle kundereiser og prioritere de som har gitt et stabilt grunnlag å stå på før neste trinn, den interaktive prosessen. 

I den interaktive prosessen begynte vi gradvis å designe den visuelle tjenesten, og ved hjelp av papir og blyant lagde vi sammen skisser med fokus på flyt og konsepter. Når en prosess eller et konsept føltes ferdig, ble den visualisert i en enkel klikkbar prototype.

- KINTO har vært fulgt nøye med i hele utviklingsprosessen, de har vært med i detaljene og hatt et klart og tydelig bilde av hva de ønsker å oppnå. Noe som har ført til at hele prosessen er blitt gjennomført i tett samarbeid med kunden.

Brukeropplevelse, flyt og konverteringsoptimalisering har vært hovedfokuset i de tidlige stadiene av prosjektet. Prosjektet er designet i henhold til MVP-prinsippet (minimum viable product), noe som betyr at vi fokuserer på de viktigste prosessene og funksjonene som kreves for å kunne gjennomføre de mest prioriterte kundereisene. I praksis betyr dette en "bygg-test-lær" -prosess for kontinuerlig å forbedre og berike tjenesten.

Utfordringer

Prosjektet var opprinnelig et blankt ark, som har vært morsomt, men også en stor utfordring. En konstant utfordring fra et UX-perspektiv har vært å finne balansen mellom brukernes behov, de tekniske begrensningene og forretningsmålene. Noe som har blitt håndtert godt gjennom tette dialoger mellom teamet og kunden.

- Det morsomste har vært å jobbe med en kunde som har hatt et ønske og et driv til å kjøre prosjektet på den samme måten som måten vi på CAG Ateles har som vår metode. Da får du mer energi og motivasjon til å levere ditt beste.

 

Vil du vite mer?

Bestill en demo eller kontakt:

Sverre Øier
Country Manager Norway
Mail: sverre.oier@cag.no