Gina Tricot
Unified Commerce for fremtiden
 

om gina tricot

Gina Tricot er Nordens raskest voksende motekjede for kvinner og har en omsetning på over 2,5 milliarder kroner. Siden begynnelsen i 1997, har veksten vært eksplosiv og de har i dag 180 butikker i fem europeiske land og omfattende onlinesalg på det europeiske markedet.

 
GinaT - kopia.jpg
 

Prosjektet

Samarbeidet med Ateles startet allerede i 2009 da Gina Tricot valgte å starte med e-handel. Målet var da å utvikle en løsning som ikke bare fungerte som en salgskanal til kunder, men også for kostnadsbesparing gjennom automatisering av interne prosesser ved å integrere mot forretnings- og logistikk systemer.

Ved utgangen av 2017 valgte Gina Tricot, sammen med Ateles, å ta neste skritt i sin digitale satsning. Målet med det nye prosjektet er at Ateles skal arbeide med forretningsutvikling av Unified Commerce for å øke digital tilstedeværelse og salg. Det langsiktige målet er å digitalisere Gina Tricots fysiske butikker for å skape en enhetlig kundeopplevelse, uavhengig av om salgskanalen er butikk, web, mobil eller sosial media.

 
mockupGT.jpg
 

Løsningen

Ateles leverte innledningsvis, en fleksibel og skalerbar løsning basert på Elastic Path med integrasjon mot forretningssystemer og alle omkringliggende støttesystemer. Ateles utviklet også et integrert CMS i Pimcore, slik at innholdet av e-handelen lett skulle kunne oppdateres. E-handelen ble lansert i de nordiske landene nøyaktig i henhold til planen i april 2010. Frem til 2017 har løsningen blitt skalert opp til 28 markeder.

Siden nettbutikken har en slank organisasjon har det vært fokus på å automatisere prosessene og integrere alle systemer for å unngå manuelt arbeid. Siden den første lanseringen har nettbutikken vært i konstant endring med ny funksjonalitet som både økte salg og automatiserte prosesser. En oppdatert nettbutikk med responsiv design er også lansert.

I dag er Ateles en strategisk partner for Gina Tricot når det gjelder e-handel og omnikanal / Unified Commerce, og har et helt team dedikert til arbeidet med å utvikle deres digitale salg. Den siste satsningen betyr at Ateles tar en helhetlig tilnærming til Gina Tricots digitale handel og blir en PaaS-leverandør der E-handelsplattformen fra Elastic Path er integrert med PIM, CMS og DAM fra Pimcore. For Gina Tricot betyr den nye løsningen at den digitale handelen blir skalerbar og enkel å håndtere. Kampanje- og produktstyringsprosesser forenkles, og det blir lettere å bygge nye berøringspunkter og netthandelsfronter.

 
E-handel, omni-kanal og digitalisering har aldri vært viktigere enn nå for oss på Gina Tricot, og derfor legger vi stor vekt på å samarbeide med de rette partnerne. Ateles har vært en strategisk partner for oss siden 2009, og gjennom årene har vi skalert opp vår e-handel til salg på 28 markeder og utviklet et antall Omni-kanal løsninger som integrerer våre salgskanaler. Dette har vært mulig takket være at Ateles er en ekstremt dedikert og fleksibel leverandør som har håndtert stramme tidsrammer og alltid levert god kvalitet.
— Magnus Månsson, VD på Gina Tricot
 
 

Er du interessert i å vite mer om
Unified Commerce?

Kontakt Sverre Øier på sverre.oier@ateles.no eller +47 416 11 415, alternativt, legg igjen kontaktinformasjonen din med melding i skjemaet nedenfor, så tar vi kontakt med deg så snart som mulig. 

 
 
Håndtering av personopplysninger *