Slik optimaliserer du betalingssteget i din nettbutikk

photo-1523875194681-bedd468c58bf.jpeg

For å sikre at den besøkende kommer gjennom kundereisen enkelt og friksjonsfritt, er det mange ting å huske på - ikke minst når det gjelder betaling. Dette er steget der de fleste besøkende forlater nettstedet, og er dermed utrolig viktig å fokusere på for å øke konverteringen

I det øyeblikket den besøkende kommer inn i nettbutikken, bør det være klart hvilken rute personen vil ta for å fullføre kjøpet. Det er viktig at det er tydelige «call to actions», at produktsiden er detaljert, og at det er tilstrekkelig informasjon for at kunden kan kunne fullføre kjøpet helt uten hindring. For mange nettbutikker er selve betalingen det avgjørende øyeblikket - trinnet som forvandler besøkende til kunde! Dessverre er det i dette steget av prosessen at det ofte stopper opp, og hvor hele 40% av alle besøkende faller av. Hvorfor er det egentlig slik?

Vanlige hindere i betalingssteget 

For deg som driver nettbutikk er det avgjørende å finne nøyaktig hva som forårsaker at besøkende stopper sitt kjøp, og fokuser på å unngå nettopp dette. Typiske årsaker kan for eksempel være at fraktkostnader er for dyre, leveringstiden er for lang, eller at leveringsstedet ikke klart kan angis. Det er også nødvendig å gå igjennom den faktiske betalingsprosessen for å gjøre den funksjonen så enkel som mulig. Det oppstår store og unødvendige forstyrrelser hvis du må slippe telefonen eller gå fra datamaskinen for å hente lommebok og kredittkort for å skrive inn betalingsinformasjon. Her bør du sørge for at du har en rekke betalingsalternativer slik at alle kan velge det som passer dem best.

Skap trygghet ved betalingen 

Det faktum at mange besøkende faller bort under selve betalingen handler også om at det fortsatt er usikkert for mange å handle over nett. Spesielt eldre kan være motvillige til å legge inn sine personlige opplysninger, for eksempel å angi kortnummer og adresse. En måte å motvirke dette på er å skape sikkerhet og trygghet i betalingstrinnet på forskjellige måter. Mange nettsider har såkalte "trust badges" for å bevise sikker betaling, og det er også viktig å være tydelig på hvordan den personlige informasjonen til den besøkende blir behandlet. Trygghet er en avgjørende faktor for at kunden ikke skal forlate nettsiden i betalingsøyeblikket.  

Når noen forlater handlevognen  

Det er også vanlig for besøkende å falle av tidligere i kjøpsprosessen - de etterlater seg gjerne en handlekurv med produkter. Her bør du prøve å se om det er mulig til å overtale personen til å fortsette sin reise, for eksempel ved å sende en epost som minner dem på hva som er i handlekurven. Hvis personen velger å ikke fortsette kjøpet etter dette, kan du ta det et skritt videre med en ny e-post etter noen dager – da kan du for eksempel tilby den besøkende 30% rabatt hvis vedkommende fullfører bestillingen innen 2 dager. Et slikt enkelt triks kan ofte resultere i at 5-10% av de besøkende kommer tilbake. 

For å finne ut hvor og hvorfor de besøkende forlater nettstedet, og i hvilket trinn av kjøpet dette vanligvis skjer, er det viktig å måle og analysere. Ved hjelp av målepunkter og sporing kan du få all slags data som gir innsikt i hva som mangler eller må adresseres på nettstedet - i tillegg til statistikk som Google Analytics kan tilby. Deretter kan du implementere disse endringene og gjøre A/B-tester for å måle og se om konverteringsfrekvensen øker. Det viktigste er å fokusere der hvor problemene eksisterer - hvis halvparten av dine besøkende forlater sin handlekurv når de går til kassen for å sjekke ut, skal du ikke legg ressurser på å gjenoppbygge produktsidene!