Hybrid commerce – En enhetlig plattform for B2B og B2C.

Hybrid commerce - CAG Ateles

Grensene mellom B2B og B2C blir stadig mer uklare. I et konkurranseutsatt marked må du kunne skape en sømløs opplevelse for alle kunder – enten de er sluttkunder eller forhandlere. Løsningen på denne utfordringen kalles hybrid commerce . Et sentralisert system som er både ressurs- og kostnadsbesparende og som setter kunden og kjøpsprosessen i fokus. Men hva er egentlig hybrid handel, og hvordan gjennomfører du det i din organisasjon?

Strategier og interessen for B2B vokser seg stadig større blant selskaper som primært opererer i B2C segmentet. Samtidig henvender B2B-bedrifter seg nå også i økende grad direkte til sluttkunder. Det er viktig å poengtere at B2B og B2C er to forskjellige sider av e-handel, hver med forskjellige krav. Ved hjelp av hybrid handel er det mulig å dra nytte av fordelene med en enhetlig plattform for begge typer kunder. Du får en plattform som er sterk i, og optimalisert for, begge segmentene mens produktkatalogen og backend er felles.

Hva er hybrid commerce? 

Hybridhandel kan bety ulike ting for ulike bedrifter, men kort og fortalt er det til for deg som ønsker å kunne selge til både B2B og B2C-kunder. Hybridhandel kan for eksempel handle om å dele frakttjenester, plass i en butikk, eller en app slik at kundene kan få sine tjenester og produkter på den måten som passer dem best. Uansett hvordan hybrid handel brukes, kreves det et stort fokus på det tekniske samt koordinering av alt fra personell til varelager. Og det stiller ikke minst krav til ditt e-handelssystem.

Hybridhandel gir deg kontroll over alle salgskanaler, samtidig som du får en best mulig oversikt og mer effektiv bruk av dataene du samler inn fra dine ulike salgskanaler. Dette skaper muligheter for å gi alle kunder en sømløs handleopplevelse – enten de er B2B eller B2C og ønsker å handle i butikk eller på nett, via datamaskin eller mobil.

I dag mener mange at det er for komplekst å forene B2B og B2C. Men faktum er at det ikke trenger å være et så stort prosjekt, i hvert fall ikke i forhold til de gevinster det kan skape. Et viktig aspekt er å ha tid til planlegging og gjennomføring, og å bryte ned strategien i ulike deler og prioritere. Glem heller ikke å få god støtte og forståelse internt slik at alle deler av organisasjonen er med på reisen. Til slutt må det det understrekes; hvor viktig det er å samarbeide med en partner som kjenner hybrid handel og har forståelse for de ulike utfordringene og fordelene ved å la B2B og B2C fungere sammen.

Unified Commerce - slik skaper du en sømløs kundeopplevelse uansett kanal  Last ned guiden

Hvorfor trenger du hybrid commerce? 

Det enkle svaret på spørsmålet om hvorfor du trenger hybrid handel, er at markedet er i stadig utvikling og konkurransen blir tøffere for hver uke som går. Bedriftene som ønsker å kunne delta i fremtidens marked må derfor kunne tilby en god opplevelse for alle slags kunder, uavhengig av hvilke spesifikke behov de har. Dagens B2B og B2C kunder har nemlig høye forventninger. Heldigvis finnes det nå solide e-handels plattformer og løsninger som kan tilpasses de unike behov dine B2B og B2C-kunder måtte ha. 

1.     Du slipper å ha to plattformer 

Har du separate B2B- og B2C-plattformer må du bruke to systemer, to forskjellige infrastrukturer, og integrere begge plattformene med CRM, ERP og andre systemer. Dette gjør prosessen mer kompleks og tidkrevende, øker risikoen for dobbeltarbeid, og gjør det vanskeligere å tilpasse seg. Med en hybrid plattform lever B2B og B2C i ett og samme system, noe som betyr at det samme teamet kan håndtere all utvikling og oppdatering.  

2.     Raskere «go to market» 

I stedet for å kjøpe en ny plattform eller lage nye funksjoner, kan du begynne å konfigurere eksisterende produkter og prosesser på et øyeblikk. Å legge til en ny modell kan ta tid hvis du trenger å sette opp en ny e-handelsplattform eller gjøre omfattende justeringer. Velger du i stedet en løsning for hybridhandel, kommer du raskt inn i markedet og kan stå sterkt mot dine konkurrenter. 

3.     Du når frem gjennom all støy!

Har du erfaring med digitalt B2B salg, vet du at disse plattformene ofte mangler den typiske «B2C-ånden». Innhold, gjennomtenkt UI og egenart glimrer ofte med sitt fravær. Men i dag krever B2B-kunder også en digital opplevelse av høyeste kvalitet når de handler på nett. En plattform for både B2B og B2C gir mulighet til å ha delt arkitektur, innhold og design – som gir samme kundeopplevelse på alle sider.

4.     Du er klar for alt

Som vi nevnte tidligere, skaper B2B-bedrifter i dag relasjoner direkte med sluttkunder og mange B2C-bedrifter har rettet blikket mot den lukrative B2B-sfæren. Gitt dagens skiftende marked trenger du et system som er så fleksibelt som mulig. Med en hybrid plattform holder du valgene dine åpne og gjør det lettere å oppdage nye forretningsstrategier- og områder. 

5.     Du får kontroll over din produktkatalog 

Å ha mer enn en e-handelsplattform resulterer i ofte i flere produktkataloger. Hva dette betyr for deg er at du må administrere flere kilder til produktdata og synkronisere dem. En hybridplattform tilbyr en enhetlig katalogadministrasjon, som betyr at du har kontroll over alle produktene dine på ett sted. Du får alt i samme database og kan vise eller skjule spesifikke produkter for B2B eller B2C. I tillegg blir inventering og varetelling utrolig mye enklere. 

Ikke gå glipp av vårt webinar: Customer success with Hybrid Commerce. 

Maxbo – Et eksempel 

Maxbo er en norsk byggevarekjede som har et mål om å være den største nettbutikken for byggevarer til både B2B og B2C. Maxbo er nemlig godt utviklet med tanke på begge typer kunder og lanserte høsten 2020 en moderne e-handelsbutikk for B2B og B2C bygget i Magento og Pimcore. Ved hjelp av hybridhandel ønsket de å utvikle en løsning som satte kunden i fokus og utnytte synergieffekter mellom B2B og B2C. Noen av målene var å forbedre søke- og navigasjonsfunksjoner og å få et bedre og mer responsivt design.

I 2020 økte salget for B2B med 58 %, mens salget for B2C økte med hele 202 %. Selv om dette til en viss grad var et resultat av Covid 19-pandemien, var Maxbo utstyrt med et nettsted som kunne håndtere flere besøk, gi bedre brukervennlighet, bedre funksjoner og utvidede konverteringsfunksjoner som gjorde besøkende til kunder.

 B2B- og B2C-sidene styres med samme PIM, CMS og ERP, noe som betyr at all data håndteres via samme systemer.

 

 

Oppsummert

Hybrid commerce er et sentralisert system for B2B og B2C som blant annet gir deg: 

·      Bedre kontroll og en enhetlig produktkatalog 

·      Mer effektiv bruk av salgsdata

·      En sømløs kundeopplevelse

·      Flere valgmuligheter og større konkurransekraft

·      Enklere håndtering og bedre overblikk 

 

Er du nysgjerrig på hvordan din bedrift kan optimalisere kundeopplevelsen samt skape en mer effektiv og attrativ plattform for både B2B og B2C? Vi på C.A.G Ateles er din partner for en vellykket hybrid commerce løsning. Vi har lang erfaring fra å implementere ulike plattformer. Book gjerne et møte eller en workshop med oss. Der kan vi snakke om hvordan vi kan hjelpe akkurat dere med et hybrid commerce prosjekt, eller hvordan deres nåværende løsning står seg i forhold til deres konkurrenter. 

Vi kan også hjelpe til med andre prosjekter og spørsmål. Ta kontakt for en hyggelig prat!

 

Ateles Consulting