Hva er Unified Commerce og hva innebærer det for min e-handel?

photo-1435458983855-85e70c381591.jpg

Unified Commerce er en systemarkitektur som bygger på integrasjon av prosesser og system med målsetting om å skape en sømløs kundeopplevelse, uansett hvilken kanal kunden bruker. I dette blogginnlegget forteller vi mer om Unified Commerce og hva det kan innebære for din e-handel!

Unified Commerce – kunden i fokus

Med Unified Commerce anvender man seg av en eneste sentralisert plattform og kundens perspektiv er høyeste prioritet. De skal kjenne at de får samme service og opplevelse - uansett hvordan deres kjøpsreise er eller hvor den befinner seg. Kunden skal kunne besøke en webshop via mobilen og få relevante produkter presentert, chatte med kundeservice som legger en vare i handlevognen, legge bestillingen inn via datamaskinen dagen etter, få varen levert til butikken eller hjem, kunne prøve, bytte eller returnere, uten å tenke på hvilken kanal som skal brukes. Etterpå skal bestilling og kvittering finnes trygt på mobilen - uansett om kunden gjorde kjøpet online eller i butikk.

Konseptet med Unified Commerce bygger på å samle og integrere kundens data og kjøp, med mål om å skape mest mulig enhetlig handel. Kunden kan bevege seg mellom kanaler, såkalte touchpoints, med uforandret personalisering. En av de største fordelene med Unified Commerce er at man har mulighet til å reagere og interagere med kunden i nåtid, og dermed utnytte relevant data for å øke fortjenesten og forbedre kjøpsopplevelsen i alle kanaler.

Hvorfor Unified Commerce?

1. Du sparer tid (og penger) på integrasjoner

Når du bruker flere ulike systemer er det ofte vanskelig å skape og opprettholde en sømløs kommunikasjon mellom plattformene. Du har kanskje et system som håndterer salg og et annet for e-handel - og for å kunne ha en integrasjon mellom systemene kreves god kunnskap om alle programmene. Dette fører ofte til at du må ansette en ekspert pr system - og håpe at de til sammen kan løse integrasjonen. Dette kan være både kostbart og vanskelig.

Når du derimot bruker et helhetlig system, med Unified Commerce, kommer du til å minske tiden for håndtering (og dermed også kostnadene), ettersom færre personer behøver å være involvert i implementering, vedlikehold og oppgraderinger. Det blir også ganske smidig å endre, ta bort eller legge til funksjoner uten at systemet tar skade.

2. Mindre risiko for at ting går feil

Med separate systemer kan det fort bli forsinkelser i kommunikasjonen, som igjen kan føre til at dataene blir usynkronisert. En negativ konsekvens av dette er at du kanskje fortsetter å selge et produkt i e-handelen som du ikke lenger har på lageret, eller annonsere til feil pris - alt på grunn av at systemet ikke lykkes i å synkronisere med hverandre. Denne typen misforståelser kan virke små, men de leder ofte til at man mister inntekter - og i blant også kunder. Når du istedet velger å bruke et og samme system samler du all informasjon på en plass - alt fra priser til produkt-tilgjengelig og produktbeskrivelser. Dette gjør at du på en smidig måte kan distribuere dataen til diverse touchpoints, og minske risikoen for avvik eller misforståelser mellom kanalene.

3. Du får en sannhet å gå ut ifra

Når du velger å bruke en og samme plattform kan du enkelt formidle informasjonen mellom bedriftens avdelinger - butikker, hovedkontor, distribusjonssentre og annet. Du får en sentralisert database som lagrer all data konsekvent og garanterer at du får en sannhet å gå ut i fra. Dette gjør at du får informasjon som du og resten av bedriften kan stole på - og dere behøver ikke bekymre dere for at ulike sannheter skal spres, slik at dere blir usynkronisert. Med konsekvent data kan dere for eksempel analysere kampanjer, forenkle finansiell rapportering og bli bedre på å spare KPI’er. Det blir lettere å ta besluttninger som kommer til å gagne bedriften på en sikker måte - og hele organisasjonen er med på laget!

Skribent: Susanne Schander, CIO på Ateles

Ateles Consulting