3 trender alle e-handlere bør kjenne til  

photo-1515346782428-a83075d27b8b.jpeg

Tenker du på å starte med e-handel, eller vil du vite hvordan du best kan tilpasse nettbutikken til kundens forventninger? Her er 3 av de viktigste e-handelstrendene du bør vite om - og gjennomføre i dag, hvis du ikke allerede har gjort det! 

1. Personalisering gjennom alle ledd 

Den største og viktigste trenden som er på vei til å bli standard i all e-handel, er personalisering. Tilpassede løsninger for den enkelte er en viktig del av konverteringsoptimalisering - og en forutsetning for å drive salg. I dag er alt fra Netflix og Spotify til nettapotek kundetilpasset - og alle regner med å få en unik opplevelse når de handler på nett. 

Med kravet om en tilpasset og individuell shoppingopplevelse følger også en interessant blanding av personalisering og maskinlæring. I kombinasjon kan dette gi hver person en unik opplevelse når en besøker et nettsted. For eksempel kan en hjemmeside se ganske annerledes ut basert på hvem du er og hva du har søkt etter tidligere. I online klesbutikker kan den første kategorisiden tilpasses, avhengig av om du er mann eller kvinne, og hva du har kjøpt tidligere. Har du for eksempel kjøpt en sko, kan skostørreslsen være forvalgt neste gang du besøker nettsiden.  

Er du interessert i en bestemt type boksjanger, eller har du bestilt en bok fra en spesiell forfatter på nett? Da vil du definitivt få utvalgte boktips basert på dette. Med en helt personlig opplevelse, avhengig av den besøkenes tidligere adferd, er det mulig å trekke klare paralleller til økt salg. Konverteringsgraden blir høyere så snart en personlig anbefaling er involvert - enten det gjelder klær, bøker eller apotekvarer. 

2. Levering, fri frakt (og fri retur) 

En annen viktig del av e-handel i dag er levering. Amazon, som snart kommer til Skandinavia, garanterer leveringstid helt ned til 2 timer etter gjennomført kjøp. Det finnes utallige leveringsalternativer i dag, så la kunden velge leveringstid og sted så langt det er mulig. Det er også flere som velger å tilby gratis frakt på varene. Klesbutikken Zalando var en av de første aktørene som kunne tilby gratis frakt - med gode resultater i salget. Når det er enkelt og kostnadsfritt å angre et kjøp, får du ofte flere salg - og konverteringen går opp. Gratis frakt er nesten blitt noe som besøkende forventer - og gratis retur er ikke langt bak. Skal du starte nettbutikk i dag, er dette en av de første tingene du bør vurdere å tilby! 

3. Anbefalinger i sosiale medier 

En tredje trend innen e-handel i dag, er også knyttet til personalisering, og viser tydelig hvordan dagens kundeopplevelse er nært knyttet til sosiale medier. Samarbeidet og koblingen mellom sosiale kanaler og selve nettbutikken har blitt enda sterkere - mange e-handlere velger å vise frem produktene og demonstrere hvordan de skal brukes.

Samtidig er det stor fokus på å fremheve (og etterspørre) anneldelser fra folk som tidligere har kjøpt produktene. Brukergenerert innhold og influencer markedsføring er to sterke sider som er relatert til dette - det er fordi du er mer sannsynlig å kjøpe et produkt som du vet at andre setter pris på.