Lars-Johan "Lajjo" Strand tiltrår som administrerende direktør i Ateles Consulting i forbindelse med den nye vekstfasen

lajjo3[10386].jpg

Ateles Consulting, leverandører av digitale handelsløsninger, får en ny majoritetsaksjonær som skyter inn ny kapital for å finansiere en offensiv ekspansjon. De nye eierne har høye ambisjoner for Ateles’ utvikling de kommende årene og deres første initiativ er å utnevne Lars-Johan "Lajjo" Strand som ny administrerende direktør i selskapet.

Den19. april 2018 kjøpte Svensk Foretakskapital majoriteten av aksjene i Ateles Consulting AB, et av Nordens ledende konsulentselskaper innen digital handel med kunder som Gina Tricot, Maxbo, Gant og Møller Mobility Group. Den nye investeringen betyr at Ateles kan realisere sin strategi og fortsette å utvikle seg som en ledende aktør innen digital transformasjon og digital handel.

Vi går nå inn i en ny vekstfase og trenger en sterk leder som kan ta Ateles inn i fremtiden og lede selskapet til neste nivå. Vi tror Lars-Johan Strand er den rette personen for oppdraget og med sin personlighet og erfaring er vi overbevist om at han vil kunne realisere vår visjon, sier Göran Westling, Ateles’ styreleder.

Den 7. mai overtok Lars-Johan "Lajjo" Strand som administrerende direktør i Ateles Consulting AB. Strands siste stilling var i Daniel Wellington hvor han var Markedsdirektør og Country Manager for USA. Han har tidligere hatt ledende stillinger i selskaper som H & M, Clas Ohlson og Stadium, hvor han har jobbet med digital transformasjon med fokus på online handel. Siden 2013 har Strand han vært styremedlem i Ateles Consulting.

Det er med stor ydmykhet jeg tar på meg oppdraget som administrerende direktør for Ateles. Digital handel følger ingen etablerte oppskrifter, og hvis du skal lede vår bransje, må du gjøre det med innovasjon, nysgjerrighet og hardt arbeid. Nå skal vi få Ateles til å vokse, bli ledende innen digital transformasjon og bygge neste generasjons e-handel, og jeg ser frem til å hjelpe gamle og nye kunder på vår reise videre, sier Lars-Johan Strand.


Om Ateles
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping. Ateles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Daniel Welliongton, FKRA, Gina Tricot, Glava, Møller Mobility Group og Maxbo.

Pimcore kåres til "Cool Vendor" av Gartner

pimcore.jpg

Det verdensledende analyseforetaket Gartner, lister plattformen Pimcore som "Cool Vendor in Digital Commerce 2018" Ateles er Pimcores strategiske partner i Norden.

Den prestisjetunge rapporten fra Gartner fremhever spesielt innovative leverandører, produkter eller tjenester som møter dagens og morgendagens behov. Det er ikke mange selskaper kan kalle seg "Cool Vendor", men Pimcore har, som ett av fem selskap i verden, greid å komme inn på denne prestisjetunge listen. Ateles har vært partner med Pimcore siden 2012 og har totalt gjort over 50 digitale prosjekter på denne fremgangsrike plattformen.

En viktig årsak til at Pimcore ble anerkjent av Gartner som en «Cool Vendor in Digital Commerce», var fordi løsningen har åpen kildekode og kan brukes til komplekse forretningsmodeller både innen B2C og B2B. Kombinasjonen av e-handel, content (CMS), produktinformasjon (PIM) og digital asset management (DAM), alt samlet i en oversiktlig og helhetlig plattform, skaper målbare konkurransefortrinn. Ved hjelp av Pimcore kan en oppnå optimal og konsistent brukeropplevelse gjennom hele kundens livssyklus.

"Vi er glade for å være «Cool Vendor» i Gartners Digital Commerce Report. Vår visjon er å skape fremragende løsninger for de mest komplekse utfordringene innen digital transformasjon ved å tilby en plattform for å håndtere både data, kundeopplevelse og digital handel. Vi tror sterkt på fleksibiliteten og den nyskapende kraften i open source økosystemer. Det er derfor vi tilbyr Pimcore med åpen kildekode og uten kostnader. Å være en offisiell Gartner "Cool Vendor" bekrefter vår strategi og gjør oss stolte. " sier Dietmar Rietsch, CEO for Pimcore.

Dette er en fantastisk utmerkelse for Pimcore og vi er glade på deres vegne. Vi på Ateles er stolte av å være Pimcore sin strategiske partner i Norden og våre kunders framgang viser tydelig hvilket bra produkt Pimcore er, sier Sverre Øier, partneransvarlig hos Ateles Consulting, Pimcore Strategic Partner. 


Om Ateles
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping.Ateles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Daniel Welliongton, FKRA, Gina Tricot, Glava, Møller Mobility Group og Maxbo.

About Pimcore
Pimcore is a software vendor for free and open-source customer experience management, digital asset management, product information management, multi-channel publishing and e-commerce software. The company is based in Salzburg, Austria, with offices in Houston, USA and New Delhi, India.

 

Ateles fortsetter å styrke sitt Automotive-tilbud - nå lanseres SEAT digitalt i Norge

seat.jpg

Harald A. Møller AS er Norges største bilimportør og står for importen av Volkswagen, Audi og ŠKODA i Norge. Nå storsatsar selskapet og relanserer SEAT i Norge - kun digitalt. Det norske markedet får oppleve en heldigital kundereise hvor en ny SEAT bare er 5 klikk unna. Ateles har bygget den unike løsningen som ligger bak satsingen.

SEAT er i dag Europas raskest voksende bilmerke. Deres bilmodeller har fått en reell oppsving og nå satser de på en mer moderne og ungdommelig profil. Møller relanserer nå SEAT i Norge og velger å gjøre det enkelt, smidig og digitalt.

- Vi starter den norske satsingen med SEAT-konsernet i ryggen, i et av verdens mest digitaliserte markeder, før andre markeder vil følge etter i tiden som kommer. SEAT-kunden er i snitt ti år yngre enn en gjennomsnittlig nybilkunde, og da er det naturlig at vi utforsker nye og innovative måter å nå målgruppen vår på, sier Øyvind Rognlien Skovli, Kommunikasjonssjef for SEAT i Norge. 

Ateles står bak den tekniske løsningen som bygger på e-handels plattformen Magento og PIM fra Pimcore. I den nye løsningen kan man enkelt bestille prøvekjøring og reservere en bil, tegne leieavtale og få forhåndsgodkjenning direkte på siden. Også selve innkjøpsprosessen effektiviseres, med bare noen få klikk, har du kjøpt en ny SEAT og leveringstiden på flere av bilmodellene er så kort som bare 6 dager. Den nye løsningen kommer også med en rekke tilleggstjenester som vil gjøre det attraktivt å eie en SEAT, blant annet ved at man via bildeling skal kunne tjene penger på bilen sin.

- Det er spesielt gøy å få gjøre denne nysatsningen med nettopp Møller Mobility Group og SEAT. Bilindustrien står overfor en stor digital transformasjon og det er utrolig spennende å være med på å utvikle nye innovative tjenester, sier Sverre Øier, Country Manager Ateles i Norge.

I første omgang vil du kunne se SEAT i fysisk showrooms i Oslo, Bergen og Trondheim, men det kommer også til å bli satt opp pop-up butikker på forskjellige steder rundt om i Norge. I tillegg finnes det 23 utleveringssteder og 20 servicepunkter. Når det gjelder prøvekjøring så er det gjort en avtale med Avis bilutleie.

- Det er Ateles ambisjon å ta en tydelig posisjon innen digitalisering av Automotiveindustrien, så samarbeidet med Møller og SEAT er helt i tråd med vår store satsning fremover, sier Pär Eliasson, CEO Ateles.


Om Ateles Consulting
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping. Ateles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Daniel Welliongton, FKRA, Gina Tricot, Glava, Møller Mobility Group og Maxbo.


Om Harald A. Møller AS
Harald A. Møller AS er Norges største bilimportør, og har siden oppstarten importert mer enn én million biler til norske kunder. Våre fire merker Volkswagen personbil, Volkswagen nyttekjøretøy, Audi og ŠKODA har alle svært solide markedsposisjoner i det norske markedet. Nå er SEAT også i gang med nettbutikk og showroom i Oslo, Bergen og Trondheim samt pop-up-konsepter flere steder i landet.   

​Ateles hjelper Daniel Wellington med sin markedsekspansjon ved bruk av AI og Machine Learning

DW2.jpeg

Den svenske klokkegiganten Daniel Wellington får hjelp av Ateles Consulting for å utvide sine fysiske plasseringer i Nord-Amerika ved bruk av kunstig intelligens og maskinlæring. Målet med oppdraget er å ta markedsandel fra konkurrenter gjennom en kraftig økning av antall fysiske butikker.

Samarbeid betyr at Ateles, ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring, identifiserer fysiske steder som gir optimale muligheter for å treffe Daniel Wellingtons kundesegmenter i det nordamerikanske markedet.

"Vi er utrolig glade for at Daniel Wellington har tillit til at vi kan hjelpe dem i en så kompleks beslutningsprosess. Dataene som samles inn og analyseres, er så treffsikre at vi kan identifisere nøyaktig i hvilket område og på hvilken gate Daniel Wellingtons målgruppe finnes", sier Pär Eliasson, VD på Ateles Consulting.

Prosjektet starter umiddelbart og vil løpe gjennom første kvartal 2018.


Om Ateles Consulting
Ateles ble grunnlagt i 2001 og er et konsulentfirma med spisskompetanse innen strategisk rådgivning, systemintegrasjon og utvikling av solide løsninger innen e-handel, PIM og Omnichannel / Unified Commerce. Selskapet arbeider med kunder i både B2C og B2B-segmentene og utvikler løsninger som øker effektivitet, kundelojalitet og salg. Kundelisten omfatter blant annet; Brothers, Daniel Wellington, GANT, Gina Tricot, Maxbo, Møller Mobility Group, IDÉ House of Brands og Polarn O Pyret. Ateles jobber med hele Norden som marked og har i dag rundt 65 ansatte med kontorer i Linköping, Stockholm og Oslo.

Om Daniel Wellington
Daniel Wellington is a Swedish brand founded in 2011. Known for its sleek and minimalist design, DW offers timeless accessories, worn on all occasions by men and women all over the world. Since its inception, Daniel Wellington has established itself as one of the fastest growing and most beloved brands in the watch industry. Its social media community has quickly evolved into a global movement, that every day, photo by photo, helps to grown, define, and develop the Daniel Wellington brand.

Ateles inngår ny avtale med Gina Tricot og blir totalleverandør av deres digitale handel

Datorskärm.jpg

Ateles Consulting og Gina Tricot inngår en ny langsiktig avtale og utvider samarbeidet. Den nye satsingen betyr at Ateles vil bygge Gina Tricots nye API-baserte plattform som understøtter hele selskapets arkitektur for Unified Commerce.

Med den nye avtalen tar Ateles et helhetlig grep om Gina Tricots digitale handel. Ateles blir en PaaS leverandør med en løsning basert på e-handelsplattformen til Elastic Path integrert med PIM, CMS og DAM fra Pimcore. For Gina Tricot vil den nye satsningen føre til at deres digitale handel blir skalerbar og lett å håndtere. Prosesser for Kampanje- og produktstyring forenkles og det blir lettere å bygge nye "touchpoints" og "store fronts".

Det er utrolig gøy at vi på Ateles har fått fornyet tillit og får muligheten til utvide våre tjenester ytterligere sammen med Gina Tricot. Det er viktig for oss å hjelpe Gina Tricot til neste trinn i sin digitale handel og mot en bedre kundeopplevelsesier Pär Eliasson, administrerende direktør i Ateles Consulting.

Ateles kommer til å arbeide med forretningsutvikling av Unified Commerce for å øke omsetningen og den digital tilstedeværelsen. Det langsiktige målet er å digitalisere Gina Tricots fysiske butikker for å skape en enhetlig kundeopplevelse, uansett salgskanal.

E-handel, omni-kanal og digitalisering har fortsatt stor fokus for oss på Gina Tricot. Ateles har vært en strategisk partner for oss siden 2009, og vi har gjennom årene skalert opp vår e-handel for salg i hele Europa og produsert flere omni-kanal løsninger som integrerer våre salgskanaler. Vi gleder oss til å ta neste steg i digital handel og ytterligere forbedre kjøpsopplevelsen i alle salgskanalersier Magnus Månsson, konsernsjef for Gina Tricot.


Om Ateles
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping. øøAteles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Møller Bil, Maxbo, Glava og FKRA.

Om Gina Tricot
Gina Tricot er en svensk motekjede som tilbyr spennende og feminin mote for kvinner i over 30 land. Siden begynnelsen i 1997 har vi vokst eksplosivt og har i dag 180 butikker i fem europeiske land og over 2000 ansatte. Vi har en sterk lidenskap for mote og tar sikte på å tilby kundene en ny, interessant shoppingopplevelse - uansett hvor ofte de handler. Vi fortsetter å utvide og ser frem til å se hvordan vi kan utvikle oss videre som internasjonal moteaktør.