Slik optimaliserer du betalingssteget i din nettbutikk

photo-1523875194681-bedd468c58bf.jpeg

For å sikre at den besøkende kommer gjennom kundereisen enkelt og friksjonsfritt, er det mange ting å huske på - ikke minst når det gjelder betaling. Dette er steget der de fleste besøkende forlater nettstedet, og er dermed utrolig viktig å fokusere på for å øke konverteringen

I det øyeblikket den besøkende kommer inn i nettbutikken, bør det være klart hvilken rute personen vil ta for å fullføre kjøpet. Det er viktig at det er tydelige «call to actions», at produktsiden er detaljert, og at det er tilstrekkelig informasjon for at kunden kan kunne fullføre kjøpet helt uten hindring. For mange nettbutikker er selve betalingen det avgjørende øyeblikket - trinnet som forvandler besøkende til kunde! Dessverre er det i dette steget av prosessen at det ofte stopper opp, og hvor hele 40% av alle besøkende faller av. Hvorfor er det egentlig slik?

Vanlige hindere i betalingssteget 

For deg som driver nettbutikk er det avgjørende å finne nøyaktig hva som forårsaker at besøkende stopper sitt kjøp, og fokuser på å unngå nettopp dette. Typiske årsaker kan for eksempel være at fraktkostnader er for dyre, leveringstiden er for lang, eller at leveringsstedet ikke klart kan angis. Det er også nødvendig å gå igjennom den faktiske betalingsprosessen for å gjøre den funksjonen så enkel som mulig. Det oppstår store og unødvendige forstyrrelser hvis du må slippe telefonen eller gå fra datamaskinen for å hente lommebok og kredittkort for å skrive inn betalingsinformasjon. Her bør du sørge for at du har en rekke betalingsalternativer slik at alle kan velge det som passer dem best.

Skap trygghet ved betalingen 

Det faktum at mange besøkende faller bort under selve betalingen handler også om at det fortsatt er usikkert for mange å handle over nett. Spesielt eldre kan være motvillige til å legge inn sine personlige opplysninger, for eksempel å angi kortnummer og adresse. En måte å motvirke dette på er å skape sikkerhet og trygghet i betalingstrinnet på forskjellige måter. Mange nettsider har såkalte "trust badges" for å bevise sikker betaling, og det er også viktig å være tydelig på hvordan den personlige informasjonen til den besøkende blir behandlet. Trygghet er en avgjørende faktor for at kunden ikke skal forlate nettsiden i betalingsøyeblikket.  

Når noen forlater handlevognen  

Det er også vanlig for besøkende å falle av tidligere i kjøpsprosessen - de etterlater seg gjerne en handlekurv med produkter. Her bør du prøve å se om det er mulig til å overtale personen til å fortsette sin reise, for eksempel ved å sende en epost som minner dem på hva som er i handlekurven. Hvis personen velger å ikke fortsette kjøpet etter dette, kan du ta det et skritt videre med en ny e-post etter noen dager – da kan du for eksempel tilby den besøkende 30% rabatt hvis vedkommende fullfører bestillingen innen 2 dager. Et slikt enkelt triks kan ofte resultere i at 5-10% av de besøkende kommer tilbake. 

For å finne ut hvor og hvorfor de besøkende forlater nettstedet, og i hvilket trinn av kjøpet dette vanligvis skjer, er det viktig å måle og analysere. Ved hjelp av målepunkter og sporing kan du få all slags data som gir innsikt i hva som mangler eller må adresseres på nettstedet - i tillegg til statistikk som Google Analytics kan tilby. Deretter kan du implementere disse endringene og gjøre A/B-tester for å måle og se om konverteringsfrekvensen øker. Det viktigste er å fokusere der hvor problemene eksisterer - hvis halvparten av dine besøkende forlater sin handlekurv når de går til kassen for å sjekke ut, skal du ikke legg ressurser på å gjenoppbygge produktsidene!

3 trender alle e-handlere bør kjenne til  

photo-1515346782428-a83075d27b8b.jpeg

Tenker du på å starte med e-handel, eller vil du vite hvordan du best kan tilpasse nettbutikken til kundens forventninger? Her er 3 av de viktigste e-handelstrendene du bør vite om - og gjennomføre i dag, hvis du ikke allerede har gjort det! 

1. Personalisering gjennom alle ledd 

Den største og viktigste trenden som er på vei til å bli standard i all e-handel, er personalisering. Tilpassede løsninger for den enkelte er en viktig del av konverteringsoptimalisering - og en forutsetning for å drive salg. I dag er alt fra Netflix og Spotify til nettapotek kundetilpasset - og alle regner med å få en unik opplevelse når de handler på nett. 

Med kravet om en tilpasset og individuell shoppingopplevelse følger også en interessant blanding av personalisering og maskinlæring. I kombinasjon kan dette gi hver person en unik opplevelse når en besøker et nettsted. For eksempel kan en hjemmeside se ganske annerledes ut basert på hvem du er og hva du har søkt etter tidligere. I online klesbutikker kan den første kategorisiden tilpasses, avhengig av om du er mann eller kvinne, og hva du har kjøpt tidligere. Har du for eksempel kjøpt en sko, kan skostørreslsen være forvalgt neste gang du besøker nettsiden.  

Er du interessert i en bestemt type boksjanger, eller har du bestilt en bok fra en spesiell forfatter på nett? Da vil du definitivt få utvalgte boktips basert på dette. Med en helt personlig opplevelse, avhengig av den besøkenes tidligere adferd, er det mulig å trekke klare paralleller til økt salg. Konverteringsgraden blir høyere så snart en personlig anbefaling er involvert - enten det gjelder klær, bøker eller apotekvarer. 

2. Levering, fri frakt (og fri retur) 

En annen viktig del av e-handel i dag er levering. Amazon, som snart kommer til Skandinavia, garanterer leveringstid helt ned til 2 timer etter gjennomført kjøp. Det finnes utallige leveringsalternativer i dag, så la kunden velge leveringstid og sted så langt det er mulig. Det er også flere som velger å tilby gratis frakt på varene. Klesbutikken Zalando var en av de første aktørene som kunne tilby gratis frakt - med gode resultater i salget. Når det er enkelt og kostnadsfritt å angre et kjøp, får du ofte flere salg - og konverteringen går opp. Gratis frakt er nesten blitt noe som besøkende forventer - og gratis retur er ikke langt bak. Skal du starte nettbutikk i dag, er dette en av de første tingene du bør vurdere å tilby! 

3. Anbefalinger i sosiale medier 

En tredje trend innen e-handel i dag, er også knyttet til personalisering, og viser tydelig hvordan dagens kundeopplevelse er nært knyttet til sosiale medier. Samarbeidet og koblingen mellom sosiale kanaler og selve nettbutikken har blitt enda sterkere - mange e-handlere velger å vise frem produktene og demonstrere hvordan de skal brukes.

Samtidig er det stor fokus på å fremheve (og etterspørre) anneldelser fra folk som tidligere har kjøpt produktene. Brukergenerert innhold og influencer markedsføring er to sterke sider som er relatert til dette - det er fordi du er mer sannsynlig å kjøpe et produkt som du vet at andre setter pris på.

Magento Live Europa 2018 – Magento nå et Adobe selskap

Magento Live 2018.jpg

En game changer innen digital handel

Som alltid har Magento live også i år vært en formidabel suksess med nærmere 2000 deltagere og over 50 utstillere. I to hele dager kunne vi velge mellom et 60 talls presentasjoner som omfattet alt fra tekniske detaljer til strategiske og forretningsmessige visjoner.

Stort fokus på lønnsomhet
Selv var jeg mest opptatt av BI verktøy, personalisering AI og Machine Learning. Vi ser nå at digital handel i større og større grad dreier seg om forretningsoptimalisering, lønnsomhet og KPIer. De faglige og funksjonelle områdene for å bemøte kundenes krav og forventninger blir bredere, dypere, mere detaljert og mere spesialisert.

Magento - et Adobeselskap
Vi fikk høre om, og oppleve, suksesshistorier, nye funksjoner, nye kunder, nye partnere, og denne gangen også nye eiere. Magento er nå et Adobe selskap og det dominerte samtalene, presentasjonene og diskusjonene i nettverket og det er helt naturlig når to av verdens ledende selskaper på hvert sitt felt forener krefter.

En historie av vellykkede eierskifter
Vi har tidligere vært med på eierskifter med Magento, i 2011 ble de kjøpt av eBay og senere i 2015 av investeringsselskapet Permira. Begge eierskiftene har gitt Magento kraftige løft, og bidratt til å skaffe dem den ledende posisjonen de har i dag men Adobes inntreden er noe helt annet.

Magento er nå blitt et Adobe selskap og en del av Adobes experience cloud. Magento skal fremdeles hete Magento, og alle forsikrer om at Magento fremdeles skal være open source, og at den kostnadsfrie lisensen «Magento open source» vil bestå, men det er åpenbart at det er store forandringer på gang.

Hvordan ser fremtiden ut?
Adobe er «Named a Leader» in 2018 Gartner Magic Quadrant for Digital Experience Platforms og Adobes Experience Cloud er ikke for småbedrifter. Mange spør om Magento nå kommer til å forlate SMB markedet for og satse på de største. Ting tyder på at svaret ikke enten eller, men både og.

Selv om Experience Cloud stort sett er for de største, så har Adobe en historie med mindre bedrifter gjennom Photoshop, Illustrater og Lightroom, og gjennom Adobe Acrobat pdf, har de også erfaring med open source. Adobe ser nok heller på Magento som en mulighet til å nå bredere innen smb markedet i tillegg til å gi enterprise bedrifter den trygghet de kanskje ikke hadde før med Magento.

Magento vil bli integrert med Adobe Commerce cloud og inngå i denne familien, og de første produktene dette vil gjelde er deres Business intelligence, content og personaliseringsverktøy, det er ikke vanskelig å se hvilken god match dette er.

Magento Live var i år en inspirasjon uten like og det er fantastisk å kunne møte Magentos ledelse og partnerapparatet personlig, de bobler over av engasjement og entusiasme og de kan knapt vente på å engasjere seg i våre kundecaser for å gjøre oss, våre kunder og Magento til suksesshistorier om og om igjen.

Vi på Ateles er stolte over å være partner til dette nye fantastiske selskapet.

Sverre Øier, Country Manager Norway
sverre.oier@ateles.no
+47 416 11 415

5 måter å optimere en nettbutikk - og gi salget en boost 

photo-1457131760772-7017c6180f05.jpeg

Ved å ta vare på de små detaljene og fokusere på besøkenes kundereise kan du enkelt øke konverteringsraten i din e-handel. Her er 7 ”best practices” som vil øke salget! 

  1. USP:n først! 

 Det viktigste må komme først - som i alle sammenhenger. Gjør deres USP (Unique Selling Point)  synlig for de besøkende så snart de kommer inn på nettstedet. Fri frakt og retur, er noe som mange nettbutikker og e-forhandlere har i dag, og noe mange kunder ber om. Er dette ditt sterkeste USP? Da bør det vises umiddelbart. Har du noe enda bedre? Løft det frem i stedet, og la frakt være en selvsagt bonus. 

2. Detaljerte produktbilder 

Noe av det mest sentrale for alle nettbutikker er å ha klare, detaljerte produktbilder. Pass på at det er enkelt å zoome inn (spesielt på mobilen din!) – og at bildene ikke blir uskarpe ved forstørrelse. En selvfølge kan man tenke, men det er også noe de besøkende tar for gitt. Flere bilder, og helst videoklipp, er noe som ytterligere øker muligheten for konvertering. Ingen ønsker å kjøpe katta i sekken!

3. Umibbelbar søkefunksjon 

Det viktigste for søkefunksjonen er at den skal være både intelligent og umiddelbar, det vil si at søkeresultatene skal vises fortløpende, mens du skriver inn søkeordet. Dette er nesten standard i dag, og har blitt utviklet over lang tid, ettersom søkefunksjoner har blitt stadig smartere. Søkefunksjonen skal ikke bare vise produkter, men også liste kategorisider og landingssider. Hvis den besøkende ser etter bukser, vil resultatene vise både individuelle produkter og kategorien "Bukser". En smart og rask søkefunksjon er en hygienefaktor i dagens nettbutikker! 

4. Cross selling og upselling 

 
Det finnes hovedsakelig to måter å drive mersalg på i nettbutikken – upselling eller cross-selling. Upselling betyr å tilby en dyrere eller oppgradert variant av det samme produktet som kunden allerede har lagt i handlekurven. Hvis noen har valgt en TV som er på kampanje så kan vi gi kunden mulighet til å velge en TV fra et mer anerkjent merke eller et med bedre spesifikasjoner. Målet er som regel å øke våre marginer og fortjeneste ved å selge et dyrere produkt. Cross-selling handler om å øke antall produkter i handlekurven - hvis noen skal kjøpe lommelykt, vil du få et forslag om å legge til batterier i kassen. Det handler om å hjelpe kunden med sine behov - samtidig som verdien av konverteringen økes.

5. Betalingsmuligheter 

Betalingstrinnet er blant de viktigste i kundens handleopplevelse, og steget hvor det er mest vanlig at kundene forlater nettbutikken. For å lette dette trinnet, er det viktig å tilby flere kjente betalingsmetoder. Jo flere alternativer du har, desto større er sjansen for at kunden allerede er logget på eller koblet til noen av betalingstjenestene, som for eksempel Klarna eller Vipps. Å gjøre det enkelt for kunden å betale er nøkkelen til en rask kjøpsbeslutning. Faktura, kortbetaling og direkte betaling er de vanligste betalingsmetodene i Norge, det kommer stadig nye betalingstilbydere i Norge som som for eksempel Apple Pay og Google Pay.

Pimcore erobrer verden på «Pimcore Inspire 18» i Salzburg

P1110790_copy@2x.jpeg

Det er nå 7 år siden Ateles begynte å jobbe med Pimcore og to år siden vi arrangerte Pimcores internasjonale partnerkonferanse i Stockholm, og hvilken reise det har vært! Fra å være en ukjent outsider fra et lite land i Europa, har Pimcore vokst seg til å bli en global aktør med aktiviteter i de fleste verdensdeler, og i år ble Pimcore til og med æret med tittelen «Cool Vendor» av Gartner Group. Og ambisjonene er det ikke noe å si på.

Pimcore Inspire 2018
På årets «Pimcore Inspire» kunne vi høre at Pimcore satser sterkt på ehandel og ønsker å ta opp kampen med store aktører som Magento og Hybris. 140 deltagere fra 17 land, kunne få ta del i Fantastiske kundecaser om store globale selskaper som Burger King, Intersport Würt og Groupe SAFO.

Ateles kundecase for SEAT og Møller Mobility Group
Ateles kunne stolt presentere sitt case som omfattet Netthandelsløsningen for salg av SEAT biler i Norge, starten på et rammeverk for Møller Mobility Group som skal gjøre selskapet ledende i sin bransje på digital handel. Løsningen begynte som et samarbeid mellom SEAT i Barcelona og Møller og har også potensiale til å bli en løsning for SEATs forhandlere internasjonalt.

Pimcores strategi er fortsatt open source
Pimcore har hatt mange finansielle friere gjennom tiden og nå ser det ut til at de har funnet den rette partneren. Pimcores krav har vært at de fortsatt skal være en Open Source løsning, da Pimcore community og deres entusiasme er hele fundamentet for Pimcores vekst og suksess. Det vil utvikles enterprise funksjonalitet som betalbare tilleggspakker, men det er ikke tale om å fjerne noe av dagens funksjoner eller funksjons-områder fra den kostnadsfrie lisensen vi alle har glede av i dag.

Kommende oppdateringer
Neste versjon av Pimcore består av en rekke oppdateringer og nyheter, men en av de som er mest spennende er løsningen for personalisert innhold. Her kommer plattformen virkelig til rette da bredden i funksjonalitet gjør at man har mange flere elementer å spille på enn det konkurrerende løsninger har.

En spennende nyhet er lanseringen av markedsplassen for AddOns, her ser vi konturene av Magento sin forretningside, og som har gjort dem til en av verdens mest populære netthandelsløsninger. Pimcore bygger også nå opp en cloudløsning for å tilby løsningen som en PaaS (Platform as a Service). På denne måten blir det mulig å tilby 24/7 support world wide og en rekke tilleggstjenester om støtter funksjon og ytelse.

En av markedets mest unike og spennende løsninger
Men tross i alle disse fantastiske nyhetene lot Pimcores CEO og evangelist, Dietmar Rietsch, oss ikke på noe tidspunkt glemme hva Pimcore er; en digital plattform og et rammeverk for alle oppgaver innen CMS, PIM, DAM, MDM og Ecom, og at det er nettopp det at løsningen samler alle disse funksjonsområdene i en plattform om gjør Pimcore helt unik på markedet.

Vi takker nok en gang Pimcore for et fantastisk inspirerende, hyggelig og personlig event!

Ateles er stolte av å være Pimcores strategiske partner i Norden.

Sverre Øier - Country Manager Norway
sverre.oier@ateles.no
+47 416 11 415

Forvalt din webtrafikk på en god måte – og øk konverteringen 

photo-1448387473223-5c37445527e7.jpeg

Å selge til nye kunder er vanskeligere enn å selge til eksisterende kunder – slik har det alltid vært. Men det som mange ikke vet er at det også er mye dyrere å få ny trafikk til nettstedet enn å øke konverteringen til de besøkende du allerede har. Her er noen anbefalinger om hvordan du håndterer de eksisterende besøkende på en god måte. 

Hvert år øker konkurransen om din e-handel ettersom nye nettbutikker fortsetter å dukke opp - samtidig blir det dyrere å drive trafikk til nettstedet. Derfor er det viktig å jobbe for å øke konverteringen av eksisterende besøkende, i stedet for å øke trafikken. Det første du må gjøre er å sørge for at trafikken som faktisk kommer inn, er god trafikk. Vær nøye i markedsføringen og lov aldri å love noe som du ikke kan holde. Hvis nettstedet ikke står til forventningene, vil det reflekteres i resultatene. Det er ikke nok for deg å ha en million besøkende, hvis bare 1% konverterer! 

Synkroniser målene for markedsavdelingen og nettbutikken 

Et viktig aspekt ved dette er å sikre at markedsavdelingen og nettbutikken har en kontinuerlig dialog om hvordan trafikken faktisk konverterer - ikke bare hvor mange det er. Arbeidet stopper ikke når besøkende har gått inn på nettstedet. Et stort antall besøkende er ikke et mål i seg selv, men i stedet må målet være å få de besøkende til å konvertere. En konverteringsfrekvens på 3% av en halv million besøkende er alltid mer enn 1% av en million. Dette er enkel matematikk, og viser betydningen av at markedsavdelingen og e-handelen jobber med felles mål!

Gi svar på siden – innen spørsmålet dukker opp 

En viktig sak for å beholde de besøkende på siden er å sørge for at den får svar på eventuelle spørsmål på rett sted. Det skal ikke være nødvendig for den besøkende å finne et telefonnummer å ringe, chatte eller måtte gå til FAQ-siden din for å finne ut hva man lurer på. Eventuelle spørsmål skal besvares på siden, direkte i kundens feed. For noen besøkende i en nettbutikk, er forutsetningen for kjøp en god løsning på frakt og levering. Sørg for å svare på dette tidlig - kunden skal ikke behøve å legge varer i handlekurven og gå til kassen for å få vite at fraktprisen er 79,-

Et annet viktig element for selgeren av klær er en god størrelsesguide. Størrelsene S, M og L er forskjellige fra person til person – og fra butikk til butikk! Ha en tydelig veiledning tilgjengelig direkte på produktsiden. Det er også viktig å vurdere returpolicy, noe som har begynt å bety like mye for kunder som frakt; hvordan gjøres det, hva koster det eller er det gratis? Et spørsmål som i mange tilfeller kan være avgjørende for et kjøp.

Analyser besøkenes adferd, og optimaliser på bakgrunn av det

Den viktigste tilnærmingen for å sikre at trafikken på nettstedet ditt gir best mulig resultat, er å jobbe med konverteringsoptimalisering, bruke beste praksis og gjennomføre pågående tester på nettstedet. Dette vil vise hvilke alternativer og designløsninger som fungerer best og appellerer til de fleste besøkende. Ved å samle statistikk om hvordan de besøkende opplever nettstedet, og samle inn data om all aktivitet som skjer, finner du ut hvordan du bør optimalisere. Arbeid med verktøy for A/B-tester, for eksempel Google Optimize. Vektøy som Hotjar gir deg svar på hvor de besøkende klikker, og finn ut hva som er det fremste på nettstedet ditt med fem sekunders testing. Analyser adferden for å få svar på hvordan kundens faktiske kundereise ser ut - og optimaliser basert på dine mål.

Har du kontroll på konverteringsoptimalisering? 

photo-1532685274648-71618a3b66c7.jpeg

Konverteringsoptimalisering eller CRO (conversion rate optimization) er det viktigste verktøyet du som e-handler har for å kontinuerlig konvertere flere og flere besøkende til kunder. Her er en rask introduksjon til konverteringsoptimalisering! 

Hva innebærer konverteringsoptimering? 

Konverteringsoptimalisering på et nettsted handler om å få så mange besøkende som mulig til å bli kunder. Fokuset er ikke på å øke trafikken til nettstedet - men å optimalisere brukeropplevelsen og påvirke den besøkende slik at han eller hun konverterer. Konverteringen inkluderer alt fra å registrere seg for nyhetsbrev, laste ned en app eller kjøpe et produkt. Optimalisering betyr i sin tur at det er så enkelt som mulig for de besøkende å faktisk gjøre hva du vil de skal gjøre - for å oppnå dine forretningsmål. 

Hvorfor trenger jeg optimere konverteringen i min ehandel?

Å konverteringsoptimalisere handler om å forvalte trafikken på nettstedet ditt på riktig måte, for å øke salget i det lange løp. For hvert år blir det dyrere å drive trafikk til nettstedet ditt - da kostnaden for markedsføringstiltak som for eksempel Adwords stadig øker. Derfor er det mye mer ressurskrevende og ineffektivt å prøve å øke antall besøkende til et nettsted, i stedet for å ta vare på de som allerede er der. Hvis konverteringen økes fra 2% til 3%, er det for eksempel verdt mye mer enn om trafikken til hele nettstedet øker med 20%. Små endringer i konverteringsfrekvensen har en utrolig stor effekt på salget! 

Konverteringsoptimalisering er nødvendig for å sikre både en effektiv og lønnsom nettside, og fornøyde besøkende. Å konvertere flere besøkende til kunder fører til økte inntekter og fortjeneste. Å arbeide aktivt med konverteringsoptimalisering gir deg også tilgang til omfattende statistikk og informasjon om hvordan de besøkende beveger seg og agerer på nettstedet ditt, noe som vil hjelpe deg i den videre utviklingen av dine produkter og tjenester. 

Hvordan setter jeg i gang? 

Den vanligste tilnærmingen til konverteringsoptimalisering i nettbutikken eller nettstedet er å kontinuerlig utføre A/B-tester. A/B-testing handler om å sette flere løsninger opp mot hverandre, for så å se hvilken som er mest effektiv. Dette er en svært effektiv måte å øke konvertering på, da du finner designløsninger som gir de beste resultatene. Det kan være å teste forskjellige varianter av tekster på en knapp, plassere bilder på forskjellige steder, eller teste skjemaer der feltene er forskjellige. For det meste A/B testes to alternativer løsninger samtidig på et nettsted, hvor versjon A vises til halvparten av besøkende, og versjon B for den andre halvdelen. Under testen samler du data fra besøkendes oppførsel på nettstedet ditt, og kan tydelig måle hvilke alternativer som fungerer - og konverterer! - best.

Lars-Johan "Lajjo" Strand tiltrår som administrerende direktør i Ateles Consulting i forbindelse med den nye vekstfasen

lajjo3[10386].jpg

Ateles Consulting, leverandører av digitale handelsløsninger, får en ny majoritetsaksjonær som skyter inn ny kapital for å finansiere en offensiv ekspansjon. De nye eierne har høye ambisjoner for Ateles’ utvikling de kommende årene og deres første initiativ er å utnevne Lars-Johan "Lajjo" Strand som ny administrerende direktør i selskapet.

Den19. april 2018 kjøpte Svensk Foretakskapital majoriteten av aksjene i Ateles Consulting AB, et av Nordens ledende konsulentselskaper innen digital handel med kunder som Gina Tricot, Maxbo, Gant og Møller Mobility Group. Den nye investeringen betyr at Ateles kan realisere sin strategi og fortsette å utvikle seg som en ledende aktør innen digital transformasjon og digital handel.

Vi går nå inn i en ny vekstfase og trenger en sterk leder som kan ta Ateles inn i fremtiden og lede selskapet til neste nivå. Vi tror Lars-Johan Strand er den rette personen for oppdraget og med sin personlighet og erfaring er vi overbevist om at han vil kunne realisere vår visjon, sier Göran Westling, Ateles’ styreleder.

Den 7. mai overtok Lars-Johan "Lajjo" Strand som administrerende direktør i Ateles Consulting AB. Strands siste stilling var i Daniel Wellington hvor han var Markedsdirektør og Country Manager for USA. Han har tidligere hatt ledende stillinger i selskaper som H & M, Clas Ohlson og Stadium, hvor han har jobbet med digital transformasjon med fokus på online handel. Siden 2013 har Strand han vært styremedlem i Ateles Consulting.

Det er med stor ydmykhet jeg tar på meg oppdraget som administrerende direktør for Ateles. Digital handel følger ingen etablerte oppskrifter, og hvis du skal lede vår bransje, må du gjøre det med innovasjon, nysgjerrighet og hardt arbeid. Nå skal vi få Ateles til å vokse, bli ledende innen digital transformasjon og bygge neste generasjons e-handel, og jeg ser frem til å hjelpe gamle og nye kunder på vår reise videre, sier Lars-Johan Strand.


Om Ateles
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping. Ateles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Daniel Welliongton, FKRA, Gina Tricot, Glava, Møller Mobility Group og Maxbo.

Pimcore kåres til "Cool Vendor" av Gartner

pimcore.jpg

Det verdensledende analyseforetaket Gartner, lister plattformen Pimcore som "Cool Vendor in Digital Commerce 2018" Ateles er Pimcores strategiske partner i Norden.

Den prestisjetunge rapporten fra Gartner fremhever spesielt innovative leverandører, produkter eller tjenester som møter dagens og morgendagens behov. Det er ikke mange selskaper kan kalle seg "Cool Vendor", men Pimcore har, som ett av fem selskap i verden, greid å komme inn på denne prestisjetunge listen. Ateles har vært partner med Pimcore siden 2012 og har totalt gjort over 50 digitale prosjekter på denne fremgangsrike plattformen.

En viktig årsak til at Pimcore ble anerkjent av Gartner som en «Cool Vendor in Digital Commerce», var fordi løsningen har åpen kildekode og kan brukes til komplekse forretningsmodeller både innen B2C og B2B. Kombinasjonen av e-handel, content (CMS), produktinformasjon (PIM) og digital asset management (DAM), alt samlet i en oversiktlig og helhetlig plattform, skaper målbare konkurransefortrinn. Ved hjelp av Pimcore kan en oppnå optimal og konsistent brukeropplevelse gjennom hele kundens livssyklus.

"Vi er glade for å være «Cool Vendor» i Gartners Digital Commerce Report. Vår visjon er å skape fremragende løsninger for de mest komplekse utfordringene innen digital transformasjon ved å tilby en plattform for å håndtere både data, kundeopplevelse og digital handel. Vi tror sterkt på fleksibiliteten og den nyskapende kraften i open source økosystemer. Det er derfor vi tilbyr Pimcore med åpen kildekode og uten kostnader. Å være en offisiell Gartner "Cool Vendor" bekrefter vår strategi og gjør oss stolte. " sier Dietmar Rietsch, CEO for Pimcore.

Dette er en fantastisk utmerkelse for Pimcore og vi er glade på deres vegne. Vi på Ateles er stolte av å være Pimcore sin strategiske partner i Norden og våre kunders framgang viser tydelig hvilket bra produkt Pimcore er, sier Sverre Øier, partneransvarlig hos Ateles Consulting, Pimcore Strategic Partner. 


Om Ateles
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping.Ateles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Daniel Welliongton, FKRA, Gina Tricot, Glava, Møller Mobility Group og Maxbo.

About Pimcore
Pimcore is a software vendor for free and open-source customer experience management, digital asset management, product information management, multi-channel publishing and e-commerce software. The company is based in Salzburg, Austria, with offices in Houston, USA and New Delhi, India.

 

Ateles fortsetter å styrke sitt Automotive-tilbud - nå lanseres SEAT digitalt i Norge

seat.jpg

Harald A. Møller AS er Norges største bilimportør og står for importen av Volkswagen, Audi og ŠKODA i Norge. Nå storsatsar selskapet og relanserer SEAT i Norge - kun digitalt. Det norske markedet får oppleve en heldigital kundereise hvor en ny SEAT bare er 5 klikk unna. Ateles har bygget den unike løsningen som ligger bak satsingen.

SEAT er i dag Europas raskest voksende bilmerke. Deres bilmodeller har fått en reell oppsving og nå satser de på en mer moderne og ungdommelig profil. Møller relanserer nå SEAT i Norge og velger å gjøre det enkelt, smidig og digitalt.

- Vi starter den norske satsingen med SEAT-konsernet i ryggen, i et av verdens mest digitaliserte markeder, før andre markeder vil følge etter i tiden som kommer. SEAT-kunden er i snitt ti år yngre enn en gjennomsnittlig nybilkunde, og da er det naturlig at vi utforsker nye og innovative måter å nå målgruppen vår på, sier Øyvind Rognlien Skovli, Kommunikasjonssjef for SEAT i Norge. 

Ateles står bak den tekniske løsningen som bygger på e-handels plattformen Magento og PIM fra Pimcore. I den nye løsningen kan man enkelt bestille prøvekjøring og reservere en bil, tegne leieavtale og få forhåndsgodkjenning direkte på siden. Også selve innkjøpsprosessen effektiviseres, med bare noen få klikk, har du kjøpt en ny SEAT og leveringstiden på flere av bilmodellene er så kort som bare 6 dager. Den nye løsningen kommer også med en rekke tilleggstjenester som vil gjøre det attraktivt å eie en SEAT, blant annet ved at man via bildeling skal kunne tjene penger på bilen sin.

- Det er spesielt gøy å få gjøre denne nysatsningen med nettopp Møller Mobility Group og SEAT. Bilindustrien står overfor en stor digital transformasjon og det er utrolig spennende å være med på å utvikle nye innovative tjenester, sier Sverre Øier, Country Manager Ateles i Norge.

I første omgang vil du kunne se SEAT i fysisk showrooms i Oslo, Bergen og Trondheim, men det kommer også til å bli satt opp pop-up butikker på forskjellige steder rundt om i Norge. I tillegg finnes det 23 utleveringssteder og 20 servicepunkter. Når det gjelder prøvekjøring så er det gjort en avtale med Avis bilutleie.

- Det er Ateles ambisjon å ta en tydelig posisjon innen digitalisering av Automotiveindustrien, så samarbeidet med Møller og SEAT er helt i tråd med vår store satsning fremover, sier Pär Eliasson, CEO Ateles.


Om Ateles Consulting
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping. Ateles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Daniel Welliongton, FKRA, Gina Tricot, Glava, Møller Mobility Group og Maxbo.


Om Harald A. Møller AS
Harald A. Møller AS er Norges største bilimportør, og har siden oppstarten importert mer enn én million biler til norske kunder. Våre fire merker Volkswagen personbil, Volkswagen nyttekjøretøy, Audi og ŠKODA har alle svært solide markedsposisjoner i det norske markedet. Nå er SEAT også i gang med nettbutikk og showroom i Oslo, Bergen og Trondheim samt pop-up-konsepter flere steder i landet.   

​Ateles hjelper Daniel Wellington med sin markedsekspansjon ved bruk av AI og Machine Learning

DW2.jpeg

Den svenske klokkegiganten Daniel Wellington får hjelp av Ateles Consulting for å utvide sine fysiske plasseringer i Nord-Amerika ved bruk av kunstig intelligens og maskinlæring. Målet med oppdraget er å ta markedsandel fra konkurrenter gjennom en kraftig økning av antall fysiske butikker.

Samarbeid betyr at Ateles, ved hjelp av kunstig intelligens og maskinlæring, identifiserer fysiske steder som gir optimale muligheter for å treffe Daniel Wellingtons kundesegmenter i det nordamerikanske markedet.

"Vi er utrolig glade for at Daniel Wellington har tillit til at vi kan hjelpe dem i en så kompleks beslutningsprosess. Dataene som samles inn og analyseres, er så treffsikre at vi kan identifisere nøyaktig i hvilket område og på hvilken gate Daniel Wellingtons målgruppe finnes", sier Pär Eliasson, VD på Ateles Consulting.

Prosjektet starter umiddelbart og vil løpe gjennom første kvartal 2018.


Om Ateles Consulting
Ateles ble grunnlagt i 2001 og er et konsulentfirma med spisskompetanse innen strategisk rådgivning, systemintegrasjon og utvikling av solide løsninger innen e-handel, PIM og Omnichannel / Unified Commerce. Selskapet arbeider med kunder i både B2C og B2B-segmentene og utvikler løsninger som øker effektivitet, kundelojalitet og salg. Kundelisten omfatter blant annet; Brothers, Daniel Wellington, GANT, Gina Tricot, Maxbo, Møller Mobility Group, IDÉ House of Brands og Polarn O Pyret. Ateles jobber med hele Norden som marked og har i dag rundt 65 ansatte med kontorer i Linköping, Stockholm og Oslo.

Om Daniel Wellington
Daniel Wellington is a Swedish brand founded in 2011. Known for its sleek and minimalist design, DW offers timeless accessories, worn on all occasions by men and women all over the world. Since its inception, Daniel Wellington has established itself as one of the fastest growing and most beloved brands in the watch industry. Its social media community has quickly evolved into a global movement, that every day, photo by photo, helps to grown, define, and develop the Daniel Wellington brand.

Ateles inngår ny avtale med Gina Tricot og blir totalleverandør av deres digitale handel

Datorskärm.jpg

Ateles Consulting og Gina Tricot inngår en ny langsiktig avtale og utvider samarbeidet. Den nye satsingen betyr at Ateles vil bygge Gina Tricots nye API-baserte plattform som understøtter hele selskapets arkitektur for Unified Commerce.

Med den nye avtalen tar Ateles et helhetlig grep om Gina Tricots digitale handel. Ateles blir en PaaS leverandør med en løsning basert på e-handelsplattformen til Elastic Path integrert med PIM, CMS og DAM fra Pimcore. For Gina Tricot vil den nye satsningen føre til at deres digitale handel blir skalerbar og lett å håndtere. Prosesser for Kampanje- og produktstyring forenkles og det blir lettere å bygge nye "touchpoints" og "store fronts".

Det er utrolig gøy at vi på Ateles har fått fornyet tillit og får muligheten til utvide våre tjenester ytterligere sammen med Gina Tricot. Det er viktig for oss å hjelpe Gina Tricot til neste trinn i sin digitale handel og mot en bedre kundeopplevelsesier Pär Eliasson, administrerende direktør i Ateles Consulting.

Ateles kommer til å arbeide med forretningsutvikling av Unified Commerce for å øke omsetningen og den digital tilstedeværelsen. Det langsiktige målet er å digitalisere Gina Tricots fysiske butikker for å skape en enhetlig kundeopplevelse, uansett salgskanal.

E-handel, omni-kanal og digitalisering har fortsatt stor fokus for oss på Gina Tricot. Ateles har vært en strategisk partner for oss siden 2009, og vi har gjennom årene skalert opp vår e-handel for salg i hele Europa og produsert flere omni-kanal løsninger som integrerer våre salgskanaler. Vi gleder oss til å ta neste steg i digital handel og ytterligere forbedre kjøpsopplevelsen i alle salgskanalersier Magnus Månsson, konsernsjef for Gina Tricot.


Om Ateles
Ateles er et av Nordens mest erfarne konsulentselskaper med spisskompetanse innenfor strategirådgivning og utvikling av løsninger for e-handel, PIM og omnichannel. Ateles leverer innovative og brukervennlige e-handelsløsning basert på markedsledende standardplattformer og har et tydelig fokus på forretningsverdi. Ateles ble startet i 2001 og arbeider mot det nordiske markedet med kontor i Oslo, Stockholm og Linköping. øøAteles arbeider med kunder i både B2C og B2B segmentet. Blant kundene finnes bedrifter som Møller Bil, Maxbo, Glava og FKRA.

Om Gina Tricot
Gina Tricot er en svensk motekjede som tilbyr spennende og feminin mote for kvinner i over 30 land. Siden begynnelsen i 1997 har vi vokst eksplosivt og har i dag 180 butikker i fem europeiske land og over 2000 ansatte. Vi har en sterk lidenskap for mote og tar sikte på å tilby kundene en ny, interessant shoppingopplevelse - uansett hvor ofte de handler. Vi fortsetter å utvide og ser frem til å se hvordan vi kan utvikle oss videre som internasjonal moteaktør.