Blogg

45

LOAD 2013 - en oppsummering

Publisert 25 september 2013 av Sverre Øier

19. september arrangerte Bring e-handelskonferansen LOAD i Oslo. LOAD er blitt årets «happening» for alle som arbeider med e-handel. I år var temaet “Mot” og hadde varierte innslag innen e-handel men også foredrag som hadde til hensikt å inspirere og motivere. Dagen holdt et høyt tempo med mange bra forelesere. Under har vi summert noen av dagens presentasjoner.

 

Jamie Naughton, Zappos

Jaime Naughton er Employee Engagement Strategist på Zappos og arbeider med å skape en bedriftskultur i tråd med Zappos kjerneverdier. Suksessbedriften Zappos er blitt kjent for sin kundeorienterte strategi, og definerer seg heller som en “servicebedrift” enn en “skobutikk”. Et sterkt fokus på personalet har vært en nøkkelfaktor i deres fremgang. Jamie fortalte at de har utviklet et program for personalet hvor de selv er ansvarlig for egen ferdighetsutvikling at dette senere er bestemmende for deres lønnsnivå.

Takeaways

Fokus på kundeservice kan ikke overvurderes.

Dine ansatte er en nøkkelressurs som må tas vare på.

 

 

 

Simon Saneback, Smartguy Group

Svenske Simon Saneback (@saneback), CEO på danske Smartguy Group, holdt et interessant foredrag hvor han delte friskt av sine erfaringer. Konsernet har ekspandert aggressivt de siste årene og er nå aktive på 18 markeder. I det siste har hovedfokus vært på tilvekstmarkeder i Østeuropa. Smartguy har gjennom hele sin ekspansjon vist svarte tall, noe som er imponerende og ganske uvanlig i en bransje hvor marginene fort spises opp av kostnadene ved kraftig ekspansjon. Simon poengterte hvor forskjellige konsumentene i Europa er, og at markedsmessige tilpasninger til språk, logistikk og betalingsmetoder er viktig.

Takeaways

Det er mulig å ekspandere aggressivt med lønnsomhet.

Undervurder ikke muligheten i det østeuropeiske markedet

Lokalisering er avgjørende for suksess

 

Ian Jindal, Internetretailing

Ian Jindal (@ianjindal) fra InternetRetailing delte sine erfaringer fra det Engelske markedet som med sin lange tradisjon innen postordre, er et av de landene hvor e-handelen er kommet lengst. Ian snakket om hvor viktig det er å skape sammenhengende kundeopplevelser på tvers av kanaler. Han snakket også om nye utviklingstrekk innenfor multikanal og trakk frem Nordstrom som har gjort en test hvor man tracket kundene i offline butikkene for å lære mer om deres adferd. Det skal dog sies at kundene reagerte negativt og at man i fremtiden må finne en bedre måte å implementere offlinetracking på. Ian nevnte også hvor viktig det er å utdanne butikkpersonalet for å øke teknikkkompetansen når man implementerer multikanalteknologi.

Takeaways

Analyseverktøy som kun er blitt brukt i onlinebutikker er nå på vei til offlinebutkkene

Butikkpersonalet må få høyere teknisk kompetanse.

 

Under kvelden ble det også delt ut priser i forskjellige kategorier;

 

Årets nettbutikk: Stormberg

Årets nykommer: Extra Optical

Cross-Border prisen: Komplett

Folkets nettfavoritt: NetOnNet

 

Sverre Øier, Country Manager Norge, Ateles 

0